Brev
Angst for lungekræft men røg til en fest
Hej. Jeg er en ung pige, som til hverdag lever med slem angst. Jeg var inviteret til min vens fødselsdag, hvor jeg røg et par fest smøger. Jeg fortryder det mega meget, og jeg har så meget angst for at jeg får lungekræft. Jeg ved det er min egen skyld og jeg er dum, men jeg er bare så bange for at jeg nu sidder med kræftceller i min krop. Hvad skal jeg gøre? Jeg er virkelig bange
16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kære pige.
Mange tak for dit brev. Jeg tror at der er andre børn og unge, som desværre også lever med angst, som udmærket godt kan forstå dine bekymringer og tanker.
Først og fremmest er jeg lidt nysgerrig på om du mon får hjælp til at håndtere din angst? Man kan sagtens blive fri fra sin angst med den rette hjælp og behandling. Man kan få en henvisning til behandling igennem sin læge. Så hvis du ikke får hjælp lige nu, så synes jeg at du skal kontakte din læge og fortælle ham/hende, at du er meget angst.
Når det så er sagt – så tror jeg bestemt ikke at du skal være bekymret for at have fået kræft på grund af smøgerne. De som får kræft hvor rygning er årsagen, har røget mange smøger og røget i mange år. Men igen, det er kun lægen som kan råde og hjælpe dig i forhold til de bekymrede tanker.
Som du kan høre på mit svar, så er mit råd at du uanset hvad nok skal have fat i din læge.
Derudover kan det også være en god ide at snakke med nogle gode veninder og en voksen, som du føler dig tryg ved. Det kan være en af dine forældre, en god skolelærer, en venindes mor eller en helt anden. Men når man er angst, er det rart at fortælle det til en anden og måske at få et kram og nogle opløftende ord. Du kan også få støtte og gode råd ved at kontakte Headspace, som er gratis og anonymt. Du finder flere oplysninger ved at klikke på dette link: https://www.headspace.dk/
Jeg ved fra andre børn og unge, som også lever med angst, at det kan hjælpe lidt på tankerne og bekymringerne, at finde på ting at lave, som gør en glad. På den måde kan tankerne og bekymringerne nemlig forsvinde lidt for en stund.
Til sidst vil jeg sige til dig, at jeg synes at du skal holde dig fra rygning fremover – da det jo uanset hvad ikke er sundt for nogle af os at ryge. Så se episoden ved din ven som en lille ”ups-er”, som du nu har ”lært af”. Vi begår jo allesammen fejl, men lærer jo heldigvis også af dem de fleste gange.
Du ønskes en masse godt fra BørneTelefonen.
Flere gode råd til unge Om alkohol
Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?
Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?
Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.