Brev
Alkohol og forvirring osv
Hej BB
Skriver da jeg i den sidste periode, har haft nogle følelsesmæssige ret hårde oplevelser. Måske ikke det helt store, men sådan har jeg følt det.
Helt konkret er jeg en pige på 15 år. Jeg har ikke gået til fester særlig længe, og dermed heller ikke rigtig drukket. Lidt det samme med rygning.
Det er dog en verden, jeg har været ret interesseret i og egentlig også lidt fascineret af, hvor dumt det end lyder. For jeg ved udemærket godt at begge dele er skadelige og med konsekvenser.
Jeg var så for nylig til en fest, hvor jeg lige pludselig drak så jeg blev noget nær ret fuld. Jeg har før drukket lidt, men aldrig til en beruselse. Til festen fik jeg også røget en cigaret.
Da jeg vågnede næste morgen, stod nogle oplevelser helt klare men ikke alle. Kunne ikke huske, hvad jeg helt præcist havde sagt noget af tiden eller hvor mange der så mig ryge osv, og det tog faktisk meget hårdt på mig.
Inderst inde fordi jeg er så forvirret. På den ene side, vil jeg gerne gå til fester og drikke, og måske ryge ind i mellem, samtidig med at jeg ikke kan klare det følelsesmæssige, ved at drikke så meget at man mister noget af hukommelsen og det at ryge foran andre.
For på en måde, føler jeg mig stadig som et lille barn, der slet ikke gør alle de ting og som gerne vil ses på som “uskyldig”, mens jeg sommetider har det helt modsat. Det er altsammen vildt frusterende og forvirrende.
Jeg håber at I vil forstå dette, og ikke være alt for hårde. For jeg ved udemærket godt at dette sikkert ikke giver den store mening, og mest af alt bare lyder voldsomt dumt.
Har bare brug for lidt hjælp til mine tanker
Mvh E
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære E
Tak for dit brev, hvor du beskriver nogle tanker, som jeg tror, rigtig mange unge kan genkende. Der er nemlig mange der begynder at gå til fester, når man er omkring 15 år. Derfor er det også i den alder, at nogen får deres første erfaringer med alkohol og rygning. Som du selv skriver, er du godt klar over, at begge ting er skadelige. Men det er bare ikke det, man tænker på, når man er til fest, og alle andre omkring en måske har drukket alkohol.
Ligesom mange andre unge, lyder det som om, at du har oplevet de modsatrettede tanker og følelser, der kan være til alkohol og rygning. Samtidig med, at du er tiltrukket af det, ved du, at det er skadeligt og kan have konsekvenser på længere sigt. Du beskriver, at du nogle gange føler dig som et lille uskyldigt barn, men at du andre gange ser på dig selv omvendt – som en, der er på vej til at blive voksen og selv kan træffe dine beslutninger. Det kan være rigtig forvirrende og frustrerende at have den alder, du har lige nu.
Det lyder til at have været en rigtig ubehagelig oplevelse for dig at finde ud af, at du havde drukket så meget, at du havde mistet noget af hukommelsen. Og det har været ubehageligt for dig, at du havde røget foran andre og at du ikke kan huske, hvor mange, der havde set dig ryge. En af de ting, der sker, når man drikker alkohol, er desværre, at man godt kan komme til at gøre eller sige nogle ting, man ellers ikke ville have gjort. Det kan godt virke voldsomt på en selv. Men hvis det kan trøste, har det højst sandsynligt fyldt meget mere hos dig selv, end hos andre. Jeg kan forestille mig, at også andre har drukket til festen? Og måske kan dem, der så dig ryge, ikke engang huske det? Måske har de også sagt og gjort nogle ting, de ellers ikke ville have gjort?
Er de her tanker nogle, du bagefter har gået alene rundt med? Snakker du med dine forældre om fester? De har også selv været unge, så måske kunne det give en god snak om alt det her med at være på vej til at blive voksen? Eller måske kunne jeres lærer starte en snak i klassen om alle de nye ting, man skal forholde sig til, når man er ung? Eller måske havde du en god ven eller veninde med til festen, der ligesom dig kunne have behov for at snakke igennem, hvad der skete?
Jeg håber, du har fået den hjælp til dine tanker, som du efterlyste i dit brev. Det vigtige for mig er at fortælle dig, at alle dine tanker og følelser er en helt normal del af at være ung. Det er også vigtigt, at du er tro mod dig selv og dine værdier. Det tænker jeg er bedst for dig. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen