Brev
Alkohol ~4,5%
Hej,
Er det fint, hvis jeg prøver en somersby apple cider med 4,5% alkohol?
Fokussen i drinken er primært selve apple cider smagen – og ikke alkohol. Jeg er kun 15 år gammel og kan ikke lovligt købe det, indtil jeg bliver 16, men jeg vil alligevel gerne prøve det, siden jeg har hørt meget godt om det fra varierende mennesker.
Er dog lidt nervøs for, at mine forældre ville synes dårligt om det, fordi de har simpelthen ikke drukket alkohol siden min mor blev gravid med mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Du gør dig nogle gode overvejelser om det at smage Somersby. Du har lyst til det, og så er der bare samtidig det med, at dine forældre ikke drikker, og også at du endnu ikke selv kan købe det.
Jeg kan godt forstå din nysgerrighed på at smage Somersby. Måske har du oplevet nogle af dine venner drikke det?
Som du selv skriver, smager det af æblecider, en sød drik hvor man ikke smager alkohol. Men det er jo så også det, der er lumsk, for der er ligeså meget alkohol i en Somersby som i en øl.
Så man bliver altså påvirket af alkohol ved at drikke Somersby og kan nemt komme til at drikke for meget, da det smager sødt og lidt som saftevand.
Det er mega fornuftigt at dig, at du tænker over, om du vil drikke! Som du sikkert ved, er det ikke godt for hjernen at få alkohol. Det er også en af grundene til, at man først kan købe det, når man er over 16 år, som du også selv skriver.
Det kan bare være rigtig svært at stå imod, hvis de andre venner begynder at drikke, og man gerne vil være en del af fællesskabet. Hvordan har du det mon i forhold til vennerne og alkohol; føler du dig mon presset til at smage?
Jeg spørger, fordi jeg ved fra andre unge, at mange har prøvet at stå i et dilemma, hvor vennerne tilbyder alkohol, og man egentlig ikke selv er helt klar over, om det nu er en god idé. Jeg fortæller dig det også, så du ved, at du i hvert fald slet ikke er alene om at være lidt i tvivl.
På vores side om alkohol kan du også høre andre unges fortællinger, tanker og følelser omkring alkohol og fester: Unge-og-alkohol
Mit råd til dig i forhold til om du skal drikke Sommersby, er at jeg synes, du skal vente, til du selv må købe det.
Men inden du så bliver 16 år, kunne det måske være, at det var rart at få en snak med dine forældre om, hvad deres oplevelser med alkohol er.
Så kunne du finde ud af, hvad dine forældre synes om alkohol og behøver ikke gå og forestille dig alt muligt og være nervøs for hvad de synes. Det kan selvfølgelig være, at de synes det er en rigtig dårlig ide, at du skal smage alkohol, også når du er 16 år, men så kender du i hvert fald deres holdning. Kan du mon følge mig?
Hvis du vil vente med at drikke noget, du bliver påvirket af, kan du overveje nogle alternativer til Somersby.  Hvis du feks. godt kan lide æblesmagen, kan du i stedet købe æblecider uden alkohol eller med 0,2% alkohol. Det må du selv købe i butikker.
Bedste hilsner til dig fra BørneTelefonen