Familie Krise

Hey Brevkasse,

Der er opstået store problemer i min familie eftersom min far har udviklet sig selv til en alkoholiker og var, i sidste uge min mor utro da han kyssede min mors kusine,

hvordan skal jeg regere overfor mig selv, Min Far, Mor, søskende og resten af familien?

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng

Tak for dit brev.

Du skriver, at din far har udviklet sig til en alkoholiker. Det må ikke være rart for dig at være vidne til, og vi ved her på Børnetelefonen, at alkoholisme ikke bare påvirker den som drikker for meget alkohol, men også hele familien. Forældre som er påvirkede af alkohol gør nogle gange også nogle meget dumme ting, måske var din far også fuld, da han kyssede med din mors kusine?

En ting er hvad de voksne gør og hvordan de håndtere tingene - her tænker jeg på hvordan din mor takler, at din far drikker og hvordan deres forhold ellers er. Men på Børnetelefonen tænker vi meget på hvordan det er at være barn i sådan en familie og under den form for belastning det er at have en forældre der drikker. Alle børn har ret til en tryg opvækst. Hvis du har lyst til at læse mere om hvordan andre unge har taklet det, at have en forældre der drikker for meget, så kan du gå ind på følgende link, hvor du også har mulighed for at få gratis rådgivning: http://tuba.dk/.

Jeg synes det er vigtigt, at du passer på dig selv, og evt. får talt med nogle om de problemer I har derhjemme for tiden. Kender du en sød voksen fx en lærer, en bedsteforældre eller en andet familiemedlem som du evt. kunne åbne dig op for? Måske der er andre i familien som godt kender til jeres situation, men måske ikke ved hvordan det føles at være dig omgivet at de problemer? Eller hvor store problemerne egentlig er?

Du spørger om hvordan du skal reagere overfor din far, mor, søskende og resten af familien. Jeg synes ikke, du skal gå alene med dine tanker og følelser, men prøv at sige hvordan du egentlig har det med alle de ting der sker - selv om det er svært.

De varmeste hilsner

Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.