Brug for et godt råd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,

Tusind tak for dit brev. Godt, at du fik skrevet det ned, og at du allerede kan mærke, at det lettede. Nogle gange bliver tankerne lidt mere håndgribelige – man får bedre overblik over, hvad der fylder i ens hoved.

Jeg kan godt forstå, at du bruger mange tanker på at tænke over, om din far har drukket/ikke-drukket. Det fornemmer jeg, at du bruger rigtig meget energi og tanker omkring, og det kan være med til at stresse dig, når du hele tiden har 'antenner' ude for at mærke efter, hvordan far er. Hvis man har en forælder med et misbrug, går man ofte og bekymrer sig rigtig meget – måske er man også nervøs for, om andre vil opdage misbruget. Man kan også føle sig svigtet og såret, fordi man tænker, at personen godt ved, at det ikke er godt for familien, når han drikker. Men det, at have et misbrug, er en sygdom. Personen, som har misbruget, kan ofte godt se, at man sårer dem, som er tættest på, men det kan føles helt umuligt at stoppe misbruget – selvom man gerne vil. Derfor har folk med et misbrug brug for hjælp til at blive raske. Din far har allerede prøvet at få hjælp, men det er ikke altid, at hjælpen hjælper første gang.

Jeg spekulerer på, om du mon nogensinde taler med dine forældre om din fars problem? Ofte har familiemedlemmer til en person med misbrugsproblemer brug for støtte og hjælp til at komme igennem alle de tanker og følelser, der kan opstå hos dem, når en i familien lider af et misbrug. Har du nogensinde fået hjælp til at tackle de tanker og følelser din fars alkoholproblemer har sat i gang hos dig? Hvis ikke, kunne du så forestille dig, at du kunne tale med dine forældre om, at du faktisk har brug for at tale med nogen om det? Det kan også være, at du bedre kan snakke med en anden fra din familie? En søster, en moster eller en bedsteforælder? Det kan også være en person uden for familien? Måske er der ikke andre end dig og dine forældre, der kender til misbruget, men det er ikke dit ansvar at holde det hele hemmeligt. Det er derimod vigtigt, at du får hjælp til at få bearbejdet det hele.

Der er ingen tvivl om, at du er en meget omsorgsfuld og stærk person: Du er garanteret rigtig god til at sætte dig ind i andre folks sted, og du er god til at lytte og hjælpe. Men som du sikkert allerede ved, er det også vigtigt, at du passer på dig selv. En af de måder, du kan gøre det på, er f.eks. at finde ud af, om det ville være rart at tale med nogen om din fars alkoholproblemer. Hvis du har lyst, kan du læse meget mere om, hvad man kan gøre, hvis en i familien har et alkoholproblem, lige her: http://www.hope.dk/ung/gode-raad/. Man kan også indtaste sit postnummer og finde ud af, hvor man kan få hjælp i det område, man bor i: http://www.hope.dk/ung/loesningeroghjaelp/.

Det er en almindelig følelse for mange unge at have svært ved at ”finde sig selv”. Det kan også være en helt normal følelse, at man føler sig lidt anderledes. Men hvis det er nogle tanker, der fylder rigtig meget hver eneste dag, kan man faktisk godt have brug for at tale med nogen om det. Når du føler, at du altid har haft lavt selvværd, vil det måske være rart for dig at snakke med nogen om det, sådan at du kan styrke selvværdet. Hvis du f.eks. får talt med nogen om din fars alkoholproblemer, kan det være, at du også kan tale med ham/hende om, hvordan du synes, dit selvværd er?

Man kan også altid ringe til sin læge. Lægen kan også hjælpe med at finde ud af, hvordan du kan få det bedre – og hvis du føler, du kunne have godt af at tale med nogen om din fars alkoholproblemer, vil lægen også kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvilken hjælp, der kunne være god for dig. Du finder din læges telefonnummer på dit gule sundhedsskort. Det kan være en fordel at ringe om morgenen mellem kl. 8-9. På det tidspunkt er det nemlig tit lægen selv, der sidder ved telefonen.

Til sidst tænker jeg på, om du mon har talt med en veninde om, hvordan du har det? Og om din fars alkoholproblemer? De tanker og følelser, du har, er nemlig meget tunge at gå rundt med selv, og måske vil du mærke, at det letter – lidt på samme måde, som da du skrev her ind – hvis du deler dem med en veninde. Måske kan hun være med til at støtte dig i at få hjælp/ringe til lægen/finde en, du kan snakke med? En veninde er også tit ret god til at få øje på alle de dejlige og gode ting ved en, som man ikke selv kan se.

Ellers er du også meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen eller skrive til os chatten.

De kærligste hilsner og tanker
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?