Brev
Brug for et godt råd
Kære BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 17 år, som lige nu studerer på STX på mit første år. Jeg har gået på efterskole og kom derfor hjem for lidt under et års tid siden.
Jeg har hele mit liv haft et lavt selvværd og det er egentlig ærgerligt, for et sted inderst inde ved jeg godt hvad duer til det – Men desværre er det ikke altid sådan jeg føler det.
Jeg er en glad og frisk pige, som går meget op i skolen og jeg har altid været god til at tiltrække mange venner og veninder – Men stadig, er det bare tit svært at være mig. Jeg synes egentlig det har stået på hele mit liv, at jeg dømmer mig selv for hårdt og tænker tingene meget igennem og jeg ville sådan ønske det var nemmere for mig.
Jeg siger tit til mig selv, at det bare er fordi jeg er “teenager” og at nok skal ændre sig når jeg bliver ældre – Men hvad nu hvis jeg altid bliver ved med at tænke tingene igennem – Og hvad hvis jeg altid fortsat nemt bare ikke kan overskue hverdagen mere.
Jeg bliver også nemt stresset, da jeg så gerne vil klare alt, men det kan desværre ikke lade sig gøre. Jeg er meget hurtig til at finde mine egne fejl og jeg føler, at jeg er meget anderledes, det er vel nok meget normalt at gøre det, men jeg synes bare, at jeg tit føler det i sådan en grad, at jeg får svært ved at placere mig som en del af alle andre, men istedet giver mig jobs som at “få ham der til at få det godt som er udenfor” osv.
Min mor og far bor sammen og min far er alkoholiker. Han er ikke sådan en alkoholiker, som der drikker så meget, at han ingenting kan styre, men han drikker, så han stadig kan køre fornuftigt og ingen lægger mærke til det – Bortset fra mig – Jeg kender ham så godt, at jeg ved lige præcist hvornår han drikker. Og jeg kan til hver en tid lugte det, men han benægter det og ingen anden kan se det, fordi han netop er god til at skjule det.
For 3 år siden var han på et “misbrugs” sted i jylland, hvor han var i 5 måneder og efter der, har han været rigtigt god til at skjule det – Men jeg kan mærke det på min far.
Jeg bliver altid meget usikker og min dag bliver hårde for mig, når jeg kan mærke min far har drukket, for jeg har den usikkerhed for, om han egentlig har drukket eller om det er noget jeg bilder mig ind. Og jeg vælger altid at sige, at det er noget jeg bilder mig ind – Og prøver derfor at fortsætte hverdagen, som om det hele fungere som det skal.
Jeg drømmer om den store kærlighed, om en der elsker mig som den jeg er, fordi jeg går og tror, at det er det der skal til. Men jeg skal egentlig bare lære at elske mig selv.
Hvor er det dejligt, at få det hele skrevet ned. Det har jeg haft brug for.
Håber i måske kunne have noget respons.
Hilsen pigen med mindre selvværd
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år,
Tusind tak for dit brev. Godt, at du fik skrevet det ned, og at du allerede kan mærke, at det lettede. Nogle gange bliver tankerne lidt mere håndgribelige – man får bedre overblik over, hvad der fylder i ens hoved.
Jeg kan godt forstå, at du bruger mange tanker på at tænke over, om din far har drukket/ikke-drukket. Det fornemmer jeg, at du bruger rigtig meget energi og tanker omkring, og det kan være med til at stresse dig, når du hele tiden har 'antenner' ude for at mærke efter, hvordan far er. Hvis man har en forælder med et misbrug, går man ofte og bekymrer sig rigtig meget – måske er man også nervøs for, om andre vil opdage misbruget. Man kan også føle sig svigtet og såret, fordi man tænker, at personen godt ved, at det ikke er godt for familien, når han drikker. Men det, at have et misbrug, er en sygdom. Personen, som har misbruget, kan ofte godt se, at man sårer dem, som er tættest på, men det kan føles helt umuligt at stoppe misbruget – selvom man gerne vil. Derfor har folk med et misbrug brug for hjælp til at blive raske. Din far har allerede prøvet at få hjælp, men det er ikke altid, at hjælpen hjælper første gang.
Jeg spekulerer på, om du mon nogensinde taler med dine forældre om din fars problem? Ofte har familiemedlemmer til en person med misbrugsproblemer brug for støtte og hjælp til at komme igennem alle de tanker og følelser, der kan opstå hos dem, når en i familien lider af et misbrug. Har du nogensinde fået hjælp til at tackle de tanker og følelser din fars alkoholproblemer har sat i gang hos dig? Hvis ikke, kunne du så forestille dig, at du kunne tale med dine forældre om, at du faktisk har brug for at tale med nogen om det? Det kan også være, at du bedre kan snakke med en anden fra din familie? En søster, en moster eller en bedsteforælder? Det kan også være en person uden for familien? Måske er der ikke andre end dig og dine forældre, der kender til misbruget, men det er ikke dit ansvar at holde det hele hemmeligt. Det er derimod vigtigt, at du får hjælp til at få bearbejdet det hele.
Der er ingen tvivl om, at du er en meget omsorgsfuld og stærk person: Du er garanteret rigtig god til at sætte dig ind i andre folks sted, og du er god til at lytte og hjælpe. Men som du sikkert allerede ved, er det også vigtigt, at du passer på dig selv. En af de måder, du kan gøre det på, er f.eks. at finde ud af, om det ville være rart at tale med nogen om din fars alkoholproblemer. Hvis du har lyst, kan du læse meget mere om, hvad man kan gøre, hvis en i familien har et alkoholproblem, lige her: http://www.hope.dk/ung/gode-raad/. Man kan også indtaste sit postnummer og finde ud af, hvor man kan få hjælp i det område, man bor i: http://www.hope.dk/ung/loesningeroghjaelp/.
Det er en almindelig følelse for mange unge at have svært ved at ”finde sig selv”. Det kan også være en helt normal følelse, at man føler sig lidt anderledes. Men hvis det er nogle tanker, der fylder rigtig meget hver eneste dag, kan man faktisk godt have brug for at tale med nogen om det. Når du føler, at du altid har haft lavt selvværd, vil det måske være rart for dig at snakke med nogen om det, sådan at du kan styrke selvværdet. Hvis du f.eks. får talt med nogen om din fars alkoholproblemer, kan det være, at du også kan tale med ham/hende om, hvordan du synes, dit selvværd er?
Man kan også altid ringe til sin læge. Lægen kan også hjælpe med at finde ud af, hvordan du kan få det bedre – og hvis du føler, du kunne have godt af at tale med nogen om din fars alkoholproblemer, vil lægen også kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvilken hjælp, der kunne være god for dig. Du finder din læges telefonnummer på dit gule sundhedsskort. Det kan være en fordel at ringe om morgenen mellem kl. 8-9. På det tidspunkt er det nemlig tit lægen selv, der sidder ved telefonen.
Til sidst tænker jeg på, om du mon har talt med en veninde om, hvordan du har det? Og om din fars alkoholproblemer? De tanker og følelser, du har, er nemlig meget tunge at gå rundt med selv, og måske vil du mærke, at det letter – lidt på samme måde, som da du skrev her ind – hvis du deler dem med en veninde. Måske kan hun være med til at støtte dig i at få hjælp/ringe til lægen/finde en, du kan snakke med? En veninde er også tit ret god til at få øje på alle de dejlige og gode ting ved en, som man ikke selv kan se.
Ellers er du også meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen eller skrive til os chatten.
De kærligste hilsner og tanker
BørneTelefonen