Mysofobi

Hej BB.
Jeg er en pige på 13 år, og jeg tror måske, at jeg lider af mysofobi (Angst for bakterier). Jeg tænker konstant på bakterier og hvor beskidt en ting er. For eksempel bruger jeg aldrig offentlige toiletter, medmindre det er meget nødvendigt. I hele dette skoleår har jeg brugt skolens toilet 1 gang, og når jeg på skolen skal vaske hænder, åbner og lukker jeg vandhanen med et stykke papir. Derhjemme vasker jeg håndtaget med sæbe, når jeg har været på toilet, og bruger kun øverste eller nederste del af håndklædet, for at være sikker på at have rene fingre.

Jeg kan ikke holde ud at have fedtede fingre, og vasker tit mine hænder. En gang imellem (det er kun sket få gange) får jeg små ‘anfald’. F.eks. havde jeg været på indkøb, og havde skubbet indkøbsvognen, og da jeg kom ud i bilen, begyndte jeg at ryste og hyperventilere lidt, fordi jeg kom i tanke om hvor mange mennesker, der rører ved sådan et håndtag.

Jeg kunne ikke slappe af, før jeg kom hjem og fik vasket hænder. Før i tiden var jeg en ægte vandhund, og trænede hver weekend, men nu er jeg bange for svømmehaller, fordi jeg synes, at både omklædningsrum og selve bassinerne er meget ulækre. Jeg rører heller aldrig ved vægge, for de bliver jo aldrig vasket. Jeg synes virkelig, at det er ved at tage overhånd, og det styrer meget af min hverdag. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg håber i kan hjælpe mig.

Pige, 13 år

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev, hvor du fortæller om, at du er meget bange for bakterier.
Jeg synes, det er rigtig flot af dig, at du kan fortælle så åbent, om hvad det er, du har det svært med. Jeg er glad for, at du har skrevet herind, for som du skriver til sidst i dit brev, er det måske ved at tage overhånd(?)

Har du mon talt med nogen om hvordan du har det med bakterier? Du fortæller blandt andet om en episode, hvor du var ude og handle, og jeg tænker om dine forældre måske ved, hvordan du har det? Der er måder, man kan komme angst for bakterier til livs, men jeg tænker, at det nok er noget du skal have hjælp til. Tror du at du vil kunne snakke med nogen om det? Det kan for eksempel være dine forældre, din klasselærer eller måske sundhedsplejersken på din skole?

Hvis du synes det er svært at snakke om, så kan det måske være en idé, at vise dem det brev, du har skrevet ind til os. Jeg synes, det er et rigtig flot brev, som fint viser, hvordan du har det, og hvad det er du har det svært med. Hvad tænker du om den idé?

Hvis du har lyst, er du også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe derind.

De bedste hilsner
BørneBrevkassen 

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat