Brev
Er det bare ikke det samme mere?
Hej
jeg har/havde en bedste veninde, vi kunne snakke om alt og vi kunne finde tid til hinanden (vi bor langt fra hinanden). men som tiden er gået, så er det som om hun ikke gider mig mere! vi gik fra at skrive sammen konstant til at hun ikke engang gider at svare mig mere.
jeg spørg hende tit, om hum vil være med til at lave noget sammen med mig, men der er altid noget andet der er vigtigere (ofte en eller anden fest). det gør mig mega ked af det! jeg troede jeg var mere værd en en eller anden fest 🙁 og når jeg så spørg, om hun tror at hun snart får tid, svare hun “ja” men jeg har spurgt siden april nu, og hun har stadig ikke fået tid.
så mit spørgsmål er, skal jeg bare droppe hende (hun gider mig jo tydeligvis ikke mere) , eller skal jeg kæmpe mere for det? hun er den eneste person jeg har kunnet fortælle alt til, og den eneste jeg har kunnet føle mig 100% mig selv med. tanken om at lade hende gå gør sindssygt ondt.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 22 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 22 årige pige
Tak for dit brev, hvor du fint beskriver noget, som rigtig mange oplever på forskellige planer. Det at et venskab stopper eller pludselig hælder for meget til den ene side.
Vi mennesker forandrer os hele tiden og det betyder, at også venskaber kan forandre sig. Det lyder som om din veninde lige nu er i gang med aktiviteter, som er tæt på hende og hendes dagligdag og er fyldt op af det. Du kan også spørge hende om en dato, hvor du kan komme til hende eller I kan snakke sammen.
Venskaber har stor betydning for os mennesker, men nogle er mere opmærksomme på at pleje venskabet end andre. For nogle betyder venskabet først noget, når de står i en sårbar situation og nogle venskaber opløses, når man udvikler sig i forskellige retninger.
Kan det være en mulighed, at du skriver til din veninde, hvad hun betyder for dig, men at du også fornemmer, at hun lige nu har travlt med andre ting. At hun skal vide, at du er der, hvis hun atter har brug for at snakke/skrive med dig. Hvad tænker du om det?
Den tomhed der kan følge med, når et venskab i en periode ikke er så intenst eller er væk, skal derefter fyldes ud. Alt det du og hun har snakket om, kan du måske i en periode fortælle til en dagbog, tegne eller skrive en historie (om hvordan det føles at være uden sin bedste veninde at betro sig til). Måske har du en fritidsinteresse, du kan dyrke mere intenst eller du kan starte på en. Så du flytter opmærksomheden væk fra hende en tid og vender det mod dem der er lige omkring dig.
Prøv hver dag at tænke på om, der i de mennesker du møder hver dag- på dit studie, arbejde eller fritid er en, du kan for tælle noget til og en du kan fortælle noget andet til. Notér på et papir om mennesker, der er omkring dig og find ud af hos hver enkelt, om hvilke gode ting/kvaliteter hos personen, som du kan have glæde af. Du må helst ikke skrive negative ting. Måske kan du via den vej få øje på gode ting, du ellers ikke har tænkt på tidligere.
Mon du kender Headspace.dk? Her kan du læse om andre, der oplever det samme som dig. Du har også mulighed for at ringe, chatte eller møde op for at snakke med rådgiverne. Her er der voksne, som hver dag hjælper unge, der som du oplever svære ting.
At miste en, som man har haft fuld fortrolighed til er svært og at finde andre fortrolige kan tage tid, men jeg er sikker på, at du med den trofasthed, jeg fornemmer, der ligger i dig, vil finde en måde at komme videre på.
Jeg håber, du kan bruge mit råd ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe ind på 1116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen