Brev
Ved ikke hvad der sker
Kære Børnetelefon
jeg føler jeg ikke kan tabe mig,
jeg er rigtig aktiv fx er angreber i fodbold (man løber mest) og spiller fodbold hver dag osv.
Jeg spiser næsten aldrig slik eller nogen snacks, og spiser mine grønsager op plus jeg har en sund mor,
jeg ser simpelthend stadig tyk ud, selvom jeg har slanket og løbet som der var ingen imorgen
min mor og far har altid haft hurtigt stofskift, men jeg har nært noget.
Min krop kan klare til med jeg er en hurtig løber kan løbe i 1 km uden pause har ellers ingen astma eller lignende sygdomme
håber i kan hjælpe.
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11
Tak for dit brev, hvor jeg synes du beskriver dine bekymringer meget præcist.
Jeg vil starte med at sige, at din krop er i gang med at udvikle sig. Og alle kroppe udvikler sig forskelligt. Det er derfor helt almindeligt, at man på forskellige tidspunkter i sit liv, føler at man ser anderledes eller underlig ud.
Da du er 11 år, vil du snart opleve at gå i puberteten. Det er, som du måske ved, den fase hvor din krop går i gang med at blive voksen. Og det vil sige, at den ændrer sig på mange måder. Over de næste år vil du vokse i højden, få større muskler, mere hår på kroppen, mm. Alt det kan du læse meget mere om på fx Sexlinien: http://www.sexlinien.dk/emneside-kroppen/pubertet.aspx
Det kan sagtens være, at det er puberteten, der allerede er begyndt at forandre din krop.
Det er selvfølgelig vigtigt, at spise sundt og bevæge sig. Og det lyder det som om, at du gør. Måske tænker du endda lidt for meget på det?
Når jeg læser dit brev, bliver jeg nemlig lidt bekymret for, om det her med at tabe sig fylder for meget? Sådan skal det nemlig ikke være.
Hvis man fokuserer for meget på sundhed, krop og vægt, kan man godt lige pludselig føle, at man vejer mere, end man egentlig gør. Derfor tænker jeg, at du måske skal tale med nogen om de tanker du har, så de kan hjælpe dig med, at få det bedre med kroppen. Måske nogen der også ved noget om krop og sundhed, så de kan tale med dig om, om det er nødvendigt, at du gør noget ved vægten.
Det kan f.eks. være dine forældre, en læge, en lærer eller en fodboldtræner? Det er også en mulighed, at tale med sundhedsplejersken på din skole. Det kan være dine forældre vil hjælpe dig med, at lave en aftale. På den måde, kan du måske få mere at vide, om lige præcis din krop. Og du kan også få hjælp til, at slippe bekymringerne om den lidt.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig til at få lidt ro på.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen