Make up

hej Børnetelefonen
jeg er en pige på 13 år som går i 6 klasse.
jeg er begyndt at bruge make up. altså slet ikke specielt meget: hvid eyeliner, pudder og browgel. man kan ikke rigtig se det (hvilket jeg heller ikke vil have) men næsten pigerne i klassen synes det er for tideligt (vi er 6 piger og 3 af dem synes det er for tideligt) de er mine bedste veninder. men føler mig bare så grim uden og derfor at jeg bruger det. hvad skal jeg gøre? stoppe med at bruge det eller blive ved?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Tak fordi du skriver herind. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært, at gøre noget som ens gode veninder ikke synes man skal –  men som du selv har lyst til.

Jeg vil starte med at sige, at det er helt normalt, at der sker mange ting med ens udseende, når man er i din alder. Det er også i denne alder, at flere begynder at prøve at gå med makeup. De fleste bruger makeup, fordi de synes det er en måde at fremhæve nogle gode træk på ved sig selv, og måske skjule træk man er mindre glad for. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, at det jo uanset hvad er rigtig godt, hvis man er glad for sig selv – også uden makeup.

Du skriver også, at du ikke vil bruge ret meget, fordi det ikke må ses. Derfor fornemmer jeg også, at du gerne vil have at det ser naturligt ud. For at finde ud af, om du skal blive ved eller stoppe med at bruge det, kunne det måske hjælpe at tænke over, hvad det er den lille smule makeup gør for dig? Hvilken følelser giver makeup’en dig? Og kunne den følelse måske også komme på en anden måde? Måske ved at sætte håret anderledes, tage lidt andet tøj på end du plejer – eller på anden måde give dig den der gode følelse i kroppen.

En mulighed er også at prøve at lade være med at bruge makeup i et stykke tid og se hvordan du har det med det. Til en start måske bare derhjemme, for at fornemme hvordan det vil være? Og så prøve at bruge det igen, og se hvilken forskel det gør for dig. Hvis det ikke gør den store forskel, kan det være du skal vente lidt tid, med at bruge makeup i hverdagen. Det vigtigste er, at beslutningen føles rigtig for dig. Og ikke så meget for dine veninder i virkeligheden.

Jeg kan forstå, at du generelt er begyndt at gå mere op i makeup end dine veninder. Og fordi de er dine bedste venner, kan jeg godt forstå du gerne vil dele interessen med dem.

Måske kunne du øve dig i at lægge en flot makeup i din fritid og prøve lidt forskelligt af og vise det til dem? Det kan også være, at dine veninder vil være med til det derhjemme, selvom de ikke går med makeup ellers. På den måde kan du også få snakket med dine veninder om, hvorfor du synes makeup er spændende og hvad du kan lide. Og I kan blive klogere på hinandens meninger om makeup på den måde. Giver det mening?

Jeg håber du har kunnet bruge mine tanker til noget, og får prøvet lidt af – måske både alene og med dine veninder, hvis de har lyst.

Kærlige hilsner fra

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.