Jeg føler mig grim.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 16 år.

Det er en vildt spændende diskussion, du tager op i dit brev.

Jeg bider meget mærke i din beskrivelse af samfundets måde at se på skønhed. Du skriver, at du er træt af at leve i en verden, hvor pæne mennesker har et nemmere liv.

Jeg kan godt forstå, hvad du mener. Det kan føles vildt uretfærdigt, hvis der er nogen, der har det nemmere udelukkende pga. deres udseende, det vil jeg give dig ret i.

I noget tid har man talt om, at der er forskel på, hvordan vi behandler mennesker ud fra deres udseende. Der er forskning, der viser at smukke mennesker har det nemmere på flere punkter.

Nogle undersøgelser viser, at det kan være nemmere at få jobs og finde kærester. MEN der er også forskning, der viser, at skønhed ikke er alt. Store tænkere har undersøgt andre parametre, der er afgørende for et godt liv.

Har du hørt om den franske filosof Pierre Bourdieu? Ligesom dig, tænkte han også store tanker om, hvordan vi har forskellige ting, der er vigtige for os.

Han kaldte dem for “værdier.” En af de ting, han snakkede om, var, at det ikke kun er det, man ser ud, der er vigtigt. Det er også vigtigt at have gode venner og kunne være sammen med andre på en god måde.

Han kalder det for “kapital.” Tænk på kapital som små “mønter” af forskellige slags, som vi kan bruge til at få gode ting i livet.

Nogle kapitaler er mere værdifulde i nogle situationer, og andre kapitaler er mere værdifulde i andre situationer. Fx betyder venner måske mere for en ensom person, end penge.

Nogle ting vil måske komme lettere, hvis man ser godt ud i samfundets øjne, men hvis man ikke kan finde ud af at begå sig socialt eller ikke har andre midler til at komme langt i livet, holder udseendet i sig selv altså ikke ret længe.

Måske kan man lettere finde en kæreste – men kan man finde ud af at holde fast på en kæreste, bare fordi man er smuk? Ikke nødvendigvis.

Det er et vigtigt emne at tage op. Jeg er glad for, at du skriver. For det påvirker også dig personligt, og det kan jeg godt forstå, at det gør.

Du skriver også, at du er træt af at gå og sammenligne dig med alle andre. Det forstår jeg virkelig godt. Det er enormt udmattende.

Vi mennesker sammenligner os ofte med andre mennesker.

Det kan dog være en god idé at mærke efter, hvad det gør ved én, når man sammenligner sig med andre. Når jeg læser dit brev, lyder det fx som om, at du bruger rigtig meget energi på at kigge på andre og måle dig i forhold til dem.

Jeg har lyst til at fortælle dig, at selvom du ser udseende som altafgørende for ens livskvalitet, så kan man lige så godt have et svært liv, selvom man i samfundets øjne er pæn. Måske bekymrer man sig ikke om sit udseende, men der kan være alle mulige andre ting, som man bøvler med.

Mennesker formår at få et godt forhold til deres udseende, men det har ikke nødvendigvis noget at gøre med, om de i samfundets øjne er pæne. Det handler i højere grad om at slutte fred med sig selv og den måde, man ser ud på – og det kan man gøre uanset, hvor “pæn” samfundet synes man er.

Derudover er det vigtigt at huske på, at skønhed ikke er universel. Det skriver du også selv. Man kan aldrig få at vide, om man er pæn eller ej. Det er jo netop, fordi det varierer. Der er hele tiden forskellige trends, der er moderne, men de skifter også hele tiden, og så er det noget andet, der er ”pænt”.

Derfor kan det næsten være lidt ligegyldigt, hvad samfundet synes, for det ændrer sig jo igen om lidt.

Det er fx også forskelligt fra kultur til kultur, hvad man anser som skønhedsidealer, og derudover er det individuelt, hvad man synes er pænt eller smukt. Selvfølgelig er der nogle bestemte ting, der er enighed om i samfundet, men selv det kan ændre sig, så måske kan det hjælpe dig at se skønhed mere som en følelse end som et bestemt udseende. Kan du følge mig?

Det er vigtigt, at du får det godt med dig selv, og hvordan du ser ud. For mange betyder det, at man skal øve sig på at ændre tankerne om sit udseende, frem for at ens udseende skal ændres. Giver det mening?

Jeg giver dig lige et link til en video, hvor andre fortæller om deres forhold til deres krop og udseende.

Jeg synes også, det er utrolig positivt, at vi lever i en tid, der lægger mere vægt på mangfoldighed.

På sociale medier såsom Instagram er der begyndt at komme en modbølge mod det “perfekte”, og flere og flere viser sig frem uden filter. Det tror jeg er rigtig sundt for vores fælles forståelse af skønhed som begreb.

Menneskets hjerne er indrettet sådan, at den tror på det, den får at vide. Så hvis du gentagne gange fortæller dig selv, at du er grim, så begynder din hjerne at tro, at det faktisk er rigtigt. Men det gode er, at det jo også betyder, at din hjerne på samme måde kan overbevises om, at du er god nok præcis som du er.

Det kan godt tage tid at ændre svære tanker om sig selv. Nogle gange kan det hjælpe at tale med andre om det. Det kan være en samtale med venner, dine forældre eller en helt tredje.

Hvis du skulle få brug for at tale med nogen om dine tanker, så sidder vi klar dag og nat til at lytte til alverdens problemer. Start med at ringe til os, hvis det er lettest at tale med nogen du ikke kender. Vores telefonnummer er 116111, og du er helt anonym.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker, og du kan se mine argumenter for, at skønhed ikke er alt. At der er mere til et godt liv, end hvordan man ser ud.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.