Brev
Syntes livet er lidt meningsløst…
Jeg har haft nogle lidt dybe tanker på det sidste og ved ikke om jeg er helt okay.
Føler bare at lige meget hvad jeg opnår i livet betyder det ingenting, har svært ved at forklare hvad jeg føler men
jeg har skrevet dette digt:
At svare på spørgsmål.
Jeg vil tage en rejse til øriget Japan og se de smukke kirsebærstræer.
… Men glæde er bare et kemikalie i min hjerne.
Er jeg i en eksistentiel krise eller depression?
Eller måske har jeg bare fundet sandheden ved livet.
Glæde, vrede, sorg, skam, skyld og frygt.
Det er hvad jeg oplever…
Følelser og psykologi, menneskets mest ligegyldige funktioner.
Planter… Lev, reproducer og dø.
Vi er nysgerrige, vi vil gerne have svar.
Hvad er meningen med livet? Hvor kommer vi fra? Hvad er alting lavet af?
Altsammen. Ligegyldigt.
Så mit spørgsmål er vel.. Er det normalt at gå med sådan nogle tanker.. Har ikke selvmordstanker og jeg klarer mig fint socialt. Vil bare gerne have det ud til nogen…
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige dreng,
Mange tak for dit brev ind til brevkassen. Brevkassen er til for, at børn og unge kan skrive ind til os omkring alle de tanker og følelser, som de går rundt med. Det var meget inspirerende for mig at læse dit brev, og jeg håber, at du måske også finder inspiration i mit svar tilbage.
Du skriver, at du har haft nogle lidt dybere tanker her på det sidste. Nogle tanker, som handler om, hvad man opnår her i livet, og om det overhovedet har nogen betydning.
For det første vil jeg sige – ja, du er helt okay! At tænke over livet og om det har nogen betydning, er helt normale tanker. Hvis du savner et ord, eller et begreb for det, så kan man kalde det “eksistentielle tanker“, eller “eksistentielle spørgsmål“.
Når man har sådanne tanker, eller spørgsmål, så stiller man netop sådanne spørgsmål, som du gør i dit brev. “Hvad opnår vi her i livet?”, og “Har det overhovedet nogen betydning?”. Disse spørgsmål behøver hverken være forbundet med selvmordstanker, eller med ikke at fungere socialt, som du selv beskriver. Man kan måske snarere betragte de her spørgsmål som en form for undren?
Måske er det netop denne “undren” som gør os til mennesker? Når vi stiller spørgsmål? Når vi ikke har svaret på alting, men savner at finde et svar? Jeg tænker lidt, at selvom vi måske ikke har svaret på alt, så kan vi måske prøve at finde en mening med de ting, vi ikke forstår alligevel? Måske ved at skabe vores egen mening?
Jeg tror, at de mennesker, der filosoferer over livet, prøver at finde nogle svar. Og jeg tror, at de mennesker, som er troende, også prøver at finde nogle svar. Men jeg tror ikke, at der er noget menneske, som har alle svar. Og måske er det okay?
Da jeg læste dit smukke digt, blev meget imponeret over dine evner til at skrive og udtrykke dig. Jeg synes, at du har et KÆMPE talent! Og jeg synes, at du netop formår at udtrykke denne helt naturlige og menneskelige “undren”.
Du skriver til sidst i dit digt:
“Vi er nysgerrige, vi vil gerne have svar.
Hvad er meningen med livet? Hvor kommer vi fra? Hvad er alting lavet af?”
Som du selv udtrykker i dit digt, så er vi nemlig nysgerrige som mennesker. Måske er det netop vores nysgerrighed, som driver os? Og som hjælper os med at reflektere over de ting, vi ikke forstår? Men alle de følelser, du også beskriver i dit digt såsom glæde, vrede, sorg, skam og frygt, er også vigtige. For de er med til at fortælle os noget om os selv, og hvad vi føler.
Hvis jeg skulle give dig et råd, så ville jeg råde dig til at holde fast i din nysgerrighed og undren. Måske er det snarere en opfordring, for jeg synes, at du har et stort talent. Måske kan dine digte være med til at hjælpe dig med at få dine tanker ned. Ikke kun nu, men også senere i livet, når du støder på andre ting, der undrer dig.
Igen vil jeg sige, at det var en stor inspiration for mig at læse dit brev. Tak fordi du delte dine tanker.
Hvis der er noget andet, som du har lyst til at dele med os i Brevkassen, så skriv endelig igen. Ellers er du velkommen til at chatte, eller ringe til os på BørneTelefonen: 116111.
De bedste hilsner,
BørneTelefonen