Brev
ludomani
jeg lige blevt 18 ,og har fået mine børnepenge ,jeg er en ung ludoman
som har spille alle min børnepenge væk ,så jeg er på røven ,jeg tør ikke at sige det til mine forælder, og jeg kan mærke at jeg vil traf et dumt valg ,fordi den eneste måde at få pengene tilbage er at blive kriminel, jeg har fået psykose ,ærligt jeg tror det ikke hjælper at skrive til jer ,men jeg prøver
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 18.
Jeg er så glad for, at du har skrevet et brev til os, selvom du ikke helt tror på, at vi kan hjælpe dig. Jeg vil rigtigt gerne hjælpe dig, alt hvad jeg overhoved kan, så du kan få mod og håb på en god fremtid uden kriminalitet.
For der er en fremtid uden kriminalitet for dig. Det er muligt at komme ud af ludomani på en god måde. Men det kræver noget hjælp fra andre, og den hjælp skal du have.
Når man har en afhængighed, blandt andet af spil, så er der rigtigt mange, der føler sig fanget. De kan ikke se sig ud af afhængigheden, og føler ikke andre kan hjælpe en. Det er særligt fordi, man ikke selv kan finde en løsning på problemet eller føler det flovt at sige højt. Er det mon nogle af de tanker, du også går rundt med?
Det er blandt andet også derfor, at mange føler sig alene med sine udfordringer. Afhængighed trives bedst alene, og bryder sig ikke om, at lukke andre ind. Men du er faktisk langt fra alene. Flere og flere unge oplever det svært, at styre spil med penge, selvom de faktisk godt ved, at det har taget overhånd.
Men heldigvis findes der er en masse steder, hvor man kan få hjælp. Først og fremmest kan det være en rigtigt stor hjælp, at fortælle til sin familie og venner, så de kan hjælpe dig og holde øje med, at du ikke begynder at spille igen. Det kan også være rigtigt rart, at tale med dem om de tanker, du går rundt med. Hvad tænker du om det?
Du skriver i dit brev, at du har spillet hele din børneopsparing væk, og at du ikke tør sige det til dine forældre. Hvad tror du, der ville ske, hvis du fortalte det til dem?
Hvis du ikke føler dig klar, til at tale med din familie eller venner om det, kan du ringe til Center for Ludomani. De er professionelle og uddannede til at hjælpe netop folk i din situation. Du kan komme i kontakt med dem herinde. På deres hjemmeside finder du deres telefonnummer, hvor du kan få gratis hjælp.
Jeg håber for dig, at du vil gøre brug af den hjælp, du kan få tilbudt af dem. De har nemlig en masse succes historier, med folk der har klaret det godt, efter at have spillet deres penge væk.
Jeg tror på, at du nok skal komme ud af ludomanien. Husk på, at en spilafhængighed ikke definerer, hvem du er. Det er blot en vane, som kan være svær at kæmpe imod. Det er derfor, det er rigtigt godt, at få noget hjælp til det.
Du er altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe, hvis du har nogle spørgsmål eller bare har brug for nogle at snakke med. Vi er her altid!
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen