Brev
Spiser jeg for meget?
Hej jeg er 11 år og jeg føler at jeg spiser alt for meget usundt. Mine forældre er meget søde men de siger at jeg skal spise mere sundt. Nu hved jeg ikke om jeg overhovedet har lyst til at spise så jeg for ikke så meget mad mere. Er der noget galt med mig? Hvad skal jeg gøre?
11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret. Dit svar kommer her:
Hej 11 årig.
Tak for dit brev.
Hvor er det godt du skriver, for jeg kan læse, at det er noget du tænker meget på.
Du skriver, at du føler, at du spiser usundt og at dine forældre siger at du skal spise mere sundt. Og du bliver derfor i tvivl om, om der er noget galt med dig.
Der er bestemt ikke noget galt med dig, det kan nemlig være svært, altid selv at finde ud af hvad der er sundt og usundt for dig. Og nogen gange er det også svært ikke at spise usunde lækkerier, når der er nogen.
Derfor er det også en god ide, at tale med nogle voksne om det du tænker og føler.
Du skriver at dine forældre er søde, det syntes jeg er dejligt. Måske kan du prøve at snakke med dem, om de tanker du har. I kan måske aftale, at du er med til at lave mad.
Og måske kan I sammen tale med skolesygeplejersken på din skole. Det kan være hun har nogle gode ideer, der kan hjælpe dig og dine forældre, så I sammen kan finde frem til det mad der er sundt for dig og som du også godt kan lide.
Hvis du syntes, at det kan være svært at få sagt det til dine forældre, kan du altid ringe til os på tlf: 116111 – vi vil rigtig gerne tale med dig og sammen kan vi måske finde nogle rigtig gode sætninger du kan bruge.
Kærlig hilsen BørneTelefonen