Brev
Jeg føler mig anderledes
Jeg er en dreng på 13 år næsten 14
jeg tror ikke at jeg har det så godt mentalt
jeg har stor sandsynlighed for tourettes(jeg får tics og laver ufrivillige bevægelser) samt stor chance for ocd i en mere alvorlig grad(jeg har brug for at gøre visse ting og hvis ikke det bliver gjort kan det ødelægge hele dagen eller jeg kan ik sove hvis jeg ik har gjort noget som jeg lige havde brug for)
og så har jeg mange humørsvingninger og bliver vred over ingenting og kan stå at råbe og skrige al min vrede ud og en hel masse energi hele tiden(jeg ved ikke hvad det kunne være)
jeg også lidt tegn på angst men det er ikke så slemt(jeg bliver bange for underlige ting) jeg føler mig misforstået og kan ikke rigtigt forstå hvorfor folk ikke kan se at jeg har det svært med nogle ting og handlinger
jeg bliver og tit skældt ud af både lærere og min mor for at lave små lyde (også høje lyde nogen gange)
min mor har dog bestilt sådan en test som jeg skulle lave med min lærer og så skulle vi få svar på om jeg skulle have en psykolog eller noget andet eller lignende ved ikke hvad jeg skal gøre med mit problem
synes det er ærgerligt at jeg nogengange mister venner pga at folk synes det bliver for meget
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 13
Hvor er det godt, at du skriver herind. Jeg kan se, at du føler dig misforstået.
Noget gør, at du bliver ramt af trangen til at råbe og sige lyde. Og når det sker, bliver andre mennesker irriterede. Men du har ikke brug for at blive skældt ud, når du bliver ramt at din trang til at sige lyde eller råbe din vrede ud.
Det virker som om, at din mor og far har brug for at forstå, at du ikke gør det for at drille eller genere dem – eller fordi du er fræk. Du har brug for at blive forstået – og blive set som den, du er.
Jeg kan se, at du er bekymret for at miste venskaber. Derfor er det en god ide at undersøge, om du kan få hjælp. Så du kan lære metoder og strategier, du kan bruge, når  trangen til at sige lyde, rammer dig og står i vejen for dig.
Egentligt skal du have hjælp, uanset om du har Tourette eller ej. For uanset om du har en diagnose, så tror jeg, at du kan bruge noget hjælp. Det går ikke, at er bange for at miste dine venskaber. Eller at du bliver overset af dine forældre. De behøver hjælp, for at forstå din situation.
Jeg har nogle forslag til dig:
Brug din lærer. Du kan måske fortælle din lærer, at du har brug for et møde (måske også med sundhedsplejersken?), hvor I lægger en plan for, hvad der skal ske. Det gode ved denne mulighed er, at de voksne på skolen sikkert kender lidt til dine forældre. Det kan være en stor hjælp, når du skal fortælle dine forældre, hvad du føler dig ramt af. Måske har du allerede ideer til, hvad der kan hjælpe dig? Så kan du fortælle om dem til både dine forældre og din lærer.
Du kan også tage en tur forbi din læge. Din læge har mulighed for at hjælpe dig, for lægen har overblik over muligheder for hjælp i din kommune. Du kan vælge at tage din mor eller far med. Lægen kan sætte dig i forbindelse med folk, der kan hjælpe dig – måske psykolog? Du kan få hjælp, uanset om du har en diagnose eller ej. Og du har ret til hjælp.
Dine forældre kan kontakte ForældreTelefonen på 35 55 55 57. Måske har dine forældre brug for at tale med nogen om, hvordan de bedst støtter dig lige nu? Og hvordan du får fat i den rigtige hjælp til dig. De er velkomne til at ringe – det er anonymt og gratis.
Jeg håber, at du snart får hjælp, så du ikke skal gå og være bekymret og få mere skæld-ud. Husk at du altid kan ringe og tale mere med os på tlf. 116 111.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen