En mere åben mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

Hvor er det godt du søger råd til, hvordan du kan involvere andre mennesker mere i dit liv. Når man går med alle sine tanke og eventuelle problemer selv, kan det faktisk være rigtig rart at dele sine tanker med en anden, lige som du oplevede.

Du er bestemt ikke ene om at have svært ved at snakke omkring sine følelser og tanker med andre, det er meget almindeligt. Andre kan måske tænke: hvad interesse har de andre i mine tanker? Vil de syntes jeg er pivet?  Eller vil de ligefrem gøre grin med mig? Bliver de misundelige? Hvad nu hvis jeg gør dem kede af det?….osv osv…. der kan være mange årsager til, at man ikke lige har lyst til at dele sine tanker og følelser.

Men måske kan det også føles lidt ensomt, kan du genkende den følelse?

At dele sine tanker og følelser med andre, kan også godt være lidt hårdt, for man viser jo lidt af hvem man er og blotlægger jo lidt af sig selv. Mange har ikke lyst til at vise andre deres sårbare sider, men der er mange mennesker mener, at det er en positiv chance at tage.

Meget ofte kan andre mennesker genkende de tanker og følelser, som man bliver ramt af. Derfor er det så rart at kunne dele dem. Alle kender følelsen af at have dummet sig. Alle kender til at være misundelig. Alle kender til at blive skuffet. Når man deler tanker og følelser, bliver de lidt lettere at bære. Og man kan også få gode ideer, trøst og inspiration fra andre, når man deler de tanker og følelser, der rammer en.

Nu har du haft en positiv oplevelse og det føltes enormt rart. Du kan jo vælge at tage det stille og roligt og ikke forlange af dig selv, at du skal være udadvendt med det samme.

Et forslag kunne være, at du aftaler med dig selv at du deler en tanker og en følelse med en person om dagen. Det kan være noget der fylder meget i dig, eller noget der fylder lidt, det betyder ikke så meget. Det der betyder noget, er at du mærker at det er rart at dele.

Nogle gange vil du måske blive usikker på, hvad den anden syntes om det du sagde. Så kan du måske spørge personen: hvad tænker du om det jeg sagde. Hvad tænker du om det?

Tillad dig selv at øve dig, det tager tid at ændre sin egen opfattelse af tingene, og det tager tid at ændre en vane.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

BørneTelefonen

Social kontrol Andre der hjælper

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Dansk stalking center

Hjælp til dig, der er er udsat for chikane og kontakt mod dit ønske
Læs mere

Exitcirklen

Samtalegrupper for unge udsat for psykisk vold (13-17 år)