Brev
Alt går galt
Brevet er anonymiseret af redaktionen
Jeg er ved at miste min bedste ven…
Da vi blev venner var alt godt. Men nu er hun blevet populær i vores klasse. Hun har mange venner nu. Og hun er altid sammen med dem og ikke mig. På Tik Tok poster hun ikke andet end videoer med hendes andre venner og hendes navn på det sociale medie er “jeg elsker XXX” som er en blanding mellem hendes navn og hendes vens navn. Nogle gange er der dage hvor vi ingen gang snakker sammen. Når hun er sammen med hendes andre venner er hun anderledes.
Det som om hun har en slags personlighed når hun er sammen med mig og en anden når hun er sammen med de andre. Det er som om hun er ved at glemme mig. Det er som om hun ikke elsker mig mere.
Jeg føler at jeg mister hende og det gør virkelig ondt. Jeg græder hele tiden og jeg kan næsten ikke huske hvordan glæde føles. Jeg savner hende virkelig. Det eneste jeg ser fra hende er videoer og billeder af hende og hendes andre venner. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller sige til hende.
Jeg vil ikke have at hun tror at jeg et hjælpeløs lille barn der har brug for venner. Jeg vil bare gerne have hende tilbage. Det er ikke fordi jeg ikke har andre venner… For det har jeg.
En af mine andre venner hader min bedste ven som jeg er ved at miste. Når jeg bruger så meget tid på at prøve at få hende tilbage bruger jeg ikke nok tid med min anden ven. Så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre… Min bedste ven føler nok ikke at vi mister hinanden. Men det gør jeg… Hjælp
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tusind tak for dit brev. Du beskriver dine følelser så fint. Jeg kan godt forstå, det gør virkelig ondt, når du oplever, at du er ved at miste din ven. Du skal vide, du ikke er den eneste, der føler sådan. Der er mange børn, som kontakter Børnetelefonen, der har det præcis som dig.
Jeg kan godt forstå, det er hårdt at se din ven sammen med hendes andre venner, nu hvor du savner hende så meget.
Du fortæller, at du oplever, hun er anderledes, når hun er sammen med de andre, end når I to er sammen. Måske er det faktisk fordi, at I jeres venskab, kan hun bare være sig selv uden at skulle være noget bestemt.
Det er tit sådan at venskaber er forskellige. Nogle venner føler man sig tættere forbundet med end andre. De nærmeste venner er dem, man ved, man altid kan komme til uanset hvad. Der hvor man ikke behøver være noget særligt, men bare være den man er.
Måske har din ven lige nu brug for at have flere venner. Lige som du fortæller, du også har flere venner. Selv om hun har flere venner end dig, kan det jo godt være, at du fortsat er en af hendes nærmeste venner. En som hun ved, hun altid kan komme til. Som du siger, tror du ikke hun føler, I er ved at miste hinanden.
Jeg er glad for at høre, at du også har andre venner. At du endda har en anden ven, som du kan betro dig til om dine følelser.
Jeg kan godt følge dit dilemma med, at når du bruger tid på den ene ven, går den fra den anden. Det er nok sådan det er, når man er så heldig som dig at have flere venner. Jeg tror bare det vigtigste er, at I ved, at I altid kan komme til hinanden, uanset hvor meget I er sammen.
Jeg kan godt forstå, du synes det er svært, om du skal fortælle din ven, hvordan du har det. Samtidig tænker jeg også, at det er jo fordi, hun betyder så meget for dig, at du savner hende. Det tror jeg faktisk, hun vil blive glad for at høre. Det må være dejligt for hende at have sådan en god ven som dig.
Som jeg skrev er du ikke er den eneste, der har det sådan. Hvis du har lyst kan du gå ind på børnetelefonens hjemmeside og læse om børn, der har det som dig. Her er linket:Hvad er Børn Hjælper Børn?
Du er også altid meget velkommen til både at chatte, sms eller ringe til børnetelefonen på tlf. 116111
De bedste ønsker til dig fra
Børnetelefonen