flyttet skole

Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen

Kære brevkasse

Jeg er lige flyttet med mine forældre til en mellemstor by i Jylland fra København. Jeg føler mig bare så anderledes. Det er mega hårdt, for jeg føler, alle kigger så underligt på mig. Jeg er en pige på 15 år og er slet ikke rigtig kommet i gang med at snakke med nogen fra min nye klasse. Hvad gør jeg?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Når jeg læser dit brev fornemmer jeg, at du synes, det har været hårdt at flytte fra København til Jylland, og at du har svært ved at falde til, fordi du føler dig anderledes. Er det mon rigtigt forstået?

Jeg forstår virkelig godt, at det kan være en stor omvæltning at skulle flytte langt væk fra sine venner og vante omgivelser til et helt nyt sted, hvor man måske slet ikke kender nogen. Derfor vil jeg bare sige, at jeg synes, det er utrolig sejt af dig, at du rækker ud til BørneTelefonen efter hjælp.

Du spørger ind til, hvad du skal gøre, og det vil jeg derfor forsøge at give dig nogle forslag til:

  • Vær tålmodig med dig selv:

Det kan tage tid at falde til et nyt sted – både i forhold til flytningen, men også i din nye klasse. Det kræver også ofte meget energi, og derfor jeg får lyst til at understrege, hvor vigtigt det er, at du er tålmodig med dig selv.

Husk på, at du gør det så godt som du kan, og det er godt nok!

  • Vær opsøgende på de andre i klassen:

Du skriver, at du ikke rigtig er kommet i gang med at snakke med nogen fra din klasse endnu. Jeg ved selvfølgelig ikke helt præcis, hvor længe du har gået på din nye skole. Men du skriver, at du “lige er flyttet”, og derfor tænker jeg, at det stadig er ret nyt.

Derfor kan jeg også godt forstå, at det kan virke svært at skulle opsøge de andre i klassen. Især når du går med følelsen af at være anderledes og føler, at de andre kigger underligt på dig.

Der er ofte unge, der skriver herind om, at det er svært at være “den nye” i en klasse, hvor de andre måske har gået sammen i mange år. Mon det også er den oplevelse, du har?

Måske det kan være en mulighed at tage små skridt af gangen, så det hele føles knap så overvældende? Det kan være, at du aftaler med dig selv, at du skal have snakket med én i løbet af skoledagen, eller at du vælger at spørge en mindre gruppe, om du må sidde sammen med dem i pausen.

Du kan også prøve at tjekke BørneTelefonens side om Skoleskift, hvor du kan finde gode råd om at være “den nye” i klassen og fx finde ideer til, hvordan man kan small-talke og starte samtaler med andre.

  • Overvej om du skal snakke med nogen:

Ud fra dit brev bliver jeg i tvivl, om du mon har snakket med nogen om, hvordan du har det med flytningen og din nye skole? Det kan nemlig være ensomt at gå rundt med sine følelser alene, og nogle gange kan det være en lettelse at få åbnet op omkring.

Ligesom du også har gjort i forbindelse med dette brev.

Måske du kan snakke med en, som du er tæt med – en ven eller veninde, en forælder eller måske en lærer? Hvad tænker du om denne ide?

Her får jeg også lyst til at nævne Headspace – mon du har hørt om det? Det er et gratis samtale- og rådgivningstilbud til børn og unge mellem 12-25 år, som har brug for at tale med nogen. De har både centre rundt omkring i landet, hvor man kan møde fysisk op, og ellers kan man ringe eller skrive anonymt til dem.

  • Skolen skal være et trygt og rart sted at være:

Skolen skal være et trygt og rart sted at være for alle, og det er de voksnes ansvar, at det bliver det. Dog er det ikke altid, at læreren ser eller forstår helt præcist, hvad der sker i klassen.

Nogle lærere har fx heller ikke prøvet at være lærer i en klasse, hvor der starter en ny elev. Og derfor kan det være en god ide at sige til en eller flere af sine lærere, hvis man ikke føler, at man har fået en god start. Du kan også gøre det sammen med dine forældre eller en ven, hvis det er rarere for dig.

BørneTelefonen er her også

Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Her sidder der altid søde rådgivere klar til at lytte og snakke.

Det er sejt og modigt af dig, at du har valgt at skrive herind til BørneTelefonen for at få hjælp i en svær situation. Det viser, at du husker at mærke efter, hvordan du har det, og det er en kæmpe styrke.

Jeg håber, du kan bruge mine forslag, og at du kommer til at finde dig godt til rette – både i Jylland og i din nye klasse.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

læs mere om skoleskift

Tænker du på at skifte skole eller skal du snart skifte skole? Der kan være mange grunde til, hvorfor du vil skifte skole. Nogen børn skifter f.eks. skole, hvis de bliver mobbet eller ikke føler, at de passer ind i klassen. For andre handler det mere om undervisningen, og de har enten brug for mere hjælp eller flere udfordringer.

Det er en stor beslutning at skifte skole, og det er vigtigt, at du får talt med nogen om det. Måske er du usikker på, om et skoleskift er noget for dig? Måske har du brug for hjælp til at tage beslutningen? Det kan også være, du ikke helt ved, hvordan et skoleskift fungerer.

Hvis du snart skal skifte skole, kan det være du tænker over, hvordan du får sagt ordentligt farvel til dine gamle klassekammerater. Eller hvordan du får venner i den nye klasse.

Få svar på spørgsmålene om skoleskift og få en masse råd om, hvordan du får det sagt til dine forældre eller lærere. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner i en ny klasse eller læse breve fra andre børn, der går med samme overvejelser.