Skoleskift?

Hej er en pige på 15 der går i 8 klasse.

Har længe overvejet at skifte skole fordi jeg ikke kan lide det her hvor jeg er nu. Men er begyndt at tænke over om det ville være en god ide når jeg snart skal i 9 klasse. Og det med eksamerne.

Man skal jo vænne sig til nogle helt nye lærere og arbejdsmetoder.

Ville det have en effekt på mine karakterer?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det kan jeg godt forstå, er et svært dilemma at stå i. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe ved at dele mine tanker med dig, og komme med nogle ideer til, hvad du kan gøre.

I dit brev fortæller du, at du ikke kan lide der hvor du er nu. Når du har det sådan i din klasse, kan jeg virkelig godt forstå, at du komme til at tænke på skoleskift. Det er nemlig helt naturligt at overveje ens muligheder, når man er sted eller i en situation, man ikke bryder sig om.

Når jeg snakker med andre børn og unge, der overvejer at skifte skole, kan det fx handle om generel følelse af ikke at passe ind i klassen. For andre handler det om at ville skifte skole på grund af et bestemt problem, der er opstået. For andre kan det være noget med det faglige.

På den måde, kan der være mange årsager til at man begynder at overveje et skoleskift som en løsning.

Samtidig hører jeg også en bekymring omkring, hvad det vil gøre fagligt, hvis du vælger at skifte skole nu. Det kan jeg godt forstå, også er en bekymring der fylder. Specielt fordi man ikke har mulighed for at vide på forhånd om det bliver et stort problem eller ej.

Måske fylder bekymringen særligt lige nu, hvor du er i overvejelserne og derfor tænker på de fordele og ulemper der kan være ved at blive eller skifte? Hvis man tænker over det, er det jo faktisk en god ting at gøre, inden man tager en vigtig beslutning. Også selvom det godt kan føles forvirrende. Kan du følge mig?

Jeg vil rigtig gerne komme med nogle ideer til, hvad du kan gøre, for måske at gøre beslutningen lidt nemmere. Jeg håber, du kan bruge dem.

1. Få hjælp til beslutningen. Det er det en god idé at få hjælp af andre til at tage beslutningen om at skifte skole. Du kan både snakke med en lærer og dine forældre om det, men du kan også prøve at snakke med en ven eller veninde. Måske kender du nogen, som har prøvet at skifte skole.

2. Overvej om problemerne kan løses uden et skoleskift. Det er ikke altid, at et skoleskift vil være den bedste løsning. Måske problemet kan løses uden det bliver nødvendigt? Husk på, at dine lærere har ansvaret for, at du har det godt i klassen. Det er også hele klassens ansvar at skabe et godt fællesskab med plads til alle. Ikke kun dit.

3. Overvej fordele og ulemper på en liste. Prøv at tænke over, hvad du synes fungerer godt på din skole, og hvad der fungerer mindre godt. Præcis som jeg kan høre, at du allerede er i gang med. Hvis du får skrevet de gode og dårlige ting ved din skole ned på en liste, kan det hjælpe dig med at samle tankerne, så de ikke bliver overskuelige inde i hovedet. Det kan også hjælpe dig med at få et overblik over, hvad du ønsker skal blive bedre på en ny skole. Når du laver listen, så husk på, at du ikke bare skifter én dårlig ting ud. Hvordan ville du have det med at skifte både dine klassekammerater, lærerne og fagene?

4. Ny i klassen? Giv dig selv tid til at falde til. Det kan godt tage lidt tid, før man føler sig “hjemme” i en ny klasse. Det er vigtigt, at du minder dig selv om, at det er helt okay. Husk også, at du altid må bede din nye lærer om hjælp. Din lærer er nok vant til at byde nye elever velkommen og kender måske nogle gode tricks til at inkluderer dig.

Hvis du har lyst til at vide mere, kan du også læse om skoleskift på BørneTelefonens hjemmeside. Her kan du bl.a. finde nogle podcasts med unge der snakker om skoleskift og de overvejelser der ligger/lå bag. Måske kunne nogle af de overvejelser også være en hjælp for dig?

Jeg ønsker dig alt held og lykke med, at finde frem til en beslutning, som føles rigtig for dig. Husk at du også altid er velkommen til at ringe eller skrive ind, hvis du skulle få brug for det. Vi vil altid gerne hjælpe. Vores telefon nummer er 116 111.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

læs mere om skoleskift

Tænker du på at skifte skole eller skal du snart skifte skole? Der kan være mange grunde til, hvorfor du vil skifte skole. Nogen børn skifter f.eks. skole, hvis de bliver mobbet eller ikke føler, at de passer ind i klassen. For andre handler det mere om undervisningen, og de har enten brug for mere hjælp eller flere udfordringer.

Det er en stor beslutning at skifte skole, og det er vigtigt, at du får talt med nogen om det. Måske er du usikker på, om et skoleskift er noget for dig? Måske har du brug for hjælp til at tage beslutningen? Det kan også være, du ikke helt ved, hvordan et skoleskift fungerer.

Hvis du snart skal skifte skole, kan det være du tænker over, hvordan du får sagt ordentligt farvel til dine gamle klassekammerater. Eller hvordan du får venner i den nye klasse.

Få svar på spørgsmålene om skoleskift og få en masse råd om, hvordan du får det sagt til dine forældre eller lærere. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner i en ny klasse eller læse breve fra andre børn, der går med samme overvejelser.