Brev
Skoleskift
Hej jeg er en pige på 11 år
jeg som mange andre elsker min klasse også selvom den ikke helt er perfekt, nå men jeg skal skifte skole har aldrig skiftet skole før og det bliver svært da jeg skal forlade nogen af mine gamle børnehave venner især min veninde B
da der er stoppet et par stykker i min klasse hære jeg at de hader deres nye skoler det gør mig lidt bekymret især fordi jeg er mega introvert🥲
jeg har 10 gange tror jeg fået et græde anfald over det og fik også et idag for det sker når andre er triste eller sure på mig
idag kom jeg for sent da min mor skulle hente mig og hun blev MEGET sur jeg sagde undskyld lidt efter men så hulkede jeg efter vejret og hun spurgte hvad der var galt jeg sagde at det var fordi i skolen havde vi spillet boldt og det var mega hyggelig og det kommer jeg til at savne
Så pleas hjælp der er lang tid til jeg skal flytte men jeg græder nogen Lunde hver 3 dag💔
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 11- årige pige.
Jeg kan godt forstå at det fylder meget for dig at skulle skifte skole!
Det er ofte en stor beslutning, som ikke er nem at tage – både hvis man er ked af sin klasse, skal flytte til en anden by eller hvad grunden nu er. Det hører vi ofte om her på BørneTelefonen.
Du skriver ikke hvad grunden er – er det noget dine forældre har bestemt? Eller er det fordi i skal flytte langt væk?
Du skriver at der er lang tid til du skal skifte skole. Kan det mon også bruges til noget godt? Du har tid til måske at besøge den nye skole. Du kan nå at lave nogle aftaler med dine gode venner om stadig at ses eller ringe/skrive sammen. Og sidst, men ikke mindst, har du stadig tid til at hygge dig med dine venner.
Jeg kan godt forstå, at du er opmærksom på, hvad andre, der har forladt klassen/skolen siger om de nye steder.
Men der kan være mange grunde til at de ikke er faldet til.
Det behøver slet ikke at blive sådan for dig.
Du lyder som en pige, der tænker over tingene og har gode venskaber. Det vil nok lette dig, når du skal finde dig tilrette i din nye klasse.
Det er da virkelig sejt, at du har en veninde B, helt fra børnehaven. Det venskab kan I forhåbentlig blive ved at have – selvom det bliver på en anderledes måde, når I ikke ses hver dag.
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når din mor bliver sur på dig.
Selvom det er svært, vil det nok være en god ide, at få talt med hende – når I ikke er sure eller kede af det – om hvordan du har det.
Måske kan I lave hente-aftaler, så du har tid til vennerne og hun ikke skal vente forgæves.
I det hele taget er det nok en god ide, at få talt med dine forældre om at du er ked af og utryg ved at skulle skifte skole.
De kan lettere hjælpe dig til at finde de positive ting ved skoleskiftet, hvis de ved hvad du går og tænker på.
Som sagt får vi en del breve om skoleskift fra andre børn – og heldigvis er der mange, som bliver rigtig glade i deres nye klasse!
Har du brug for at tale med en fra BørneTelefonen, så er du velkommen til at ringe på 116111 – der sidder en sød voksen, som gerne vil tale med dig og forsøge at hjælpe.
Jeg håber at skoleskiftet går godt og at du indtil da får overskud til at hygge dig med dine venner.
Kærlig hilsen BørneTelefonen