Skoleskift

Hej jeg er en 13 årig, som skiftede skole her efter sommerferien, fordi vires gamle skole kun gik op til 6. Klasse:(

Nu går jeg på en ny skole, men vores klasse blev splittet op til 3 ny klasse!

Hele min gamle klasse vil gerne tilbage til vores gammel klasse, men vi ved ikke om det er muligt. Vi havde et rigtig godt fælleskab i den gamle klasse og nu skal man bare være som alle de andre for at passe ind, det er selvfølglig svært!

Jeg skriver ind for hele min gamle klasse da vi ikke ved om det kan lade sig gøre?

Vi er lidt ligeglade om vi skal flytte skole eller tilbage på vores gamle eller betale for det, vi vil bare have vires gamle klasse tilbage!

Det er ikke mange klasser som har det sådan og vi synes ikke det er vær at miste så vi kæmper for det!

Det vi gerne vil vide er om det på nogen måde kan bære muligt at få den gamle klasse tilbage på nogen måde!

Jeg har skrevet ind en gange for 2
måneder siden men fik ikke boget svar!!!

Kærlige hilsen den bange og fantastiske klasse!❤️

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er det flot, at du nu skriver ind til BørneTelefonen på vegne af hele din gamle klasse. Det må også være rigtig dejligt for jer alle sammen, at jeres klasse har haft så gode skoleår sammen. I vil gerne vil fortsætte i samme klasse fremover. Du fortæller, at jeres klasse er blevet splittet i tre nye klasser.

Desværre tror jeg ikke, at det vil være muligt at få jeres gamle klasse tilbage, men måske kan I gøre noget andet, der kan hjælpe jer, så de nye klasser også komme til at fungere godt.

Jeg vil prøve at komme med ideer til, hvordan I kan komme videre. Allerførst skriver jeg lige lidt om, hvad jeg ved om andre 6. klasser.

Det er ofte sådan, at når man når til 6. klasse, sker der noget med den måde, man fordeler eleverne på. Nogle steder kommer man på en ny skole, og på andre skoler fordeler man eleverne på en anden måde indenfor samme skole. Præcis som det er sket for jer.

Det kan føles lidt svært at komme ind i en ny gruppe eller klasse og blive blandet med andre elever. Det er ikke underligt, at man kan blive helt  bekymret for, om man nu mister sine gode gamle kammerater.

Jeg synes, at I skal fortælle jeres klasselærer i alle tre klasser, at I synes, at det er rigtig svært med den nye skole og med klassefordelingen. Måske har I et elveråd på skolen, som I kan kontakte og bruge?

Måske kan elevrådet hjælpe jer med at få holdt et møde med de tre klasselærere og nogle repræsentanter fra jeres gamle klasse. Så kan I fortælle de tre klasselærere, at I har det svært og I kan høre dem, om de har ideer til, hvordan det hele kan blive bedre. Det er nemlig de voksnes ansvar, at børnene har det godt på skolen, og de voksne skal hjælpe jer med at få talt om, hvordan det hele kan blive bedre for jer alle sammen.

Måske er det også svært for de andre elever i de klasser, som I er kommet ind i. Så det kan være, at der er behov for at få snakket grundigt om, hvordan alle tre 6. klasser har det. Men måske kan det blive lidt svært at styre en samtale mellem tre klasser?

Kunne det være en ide at tale med jeres lærere om at arrangere et møde for årgangen? Det er faktisk en del af deres job at sørge for, at I får talt godt om tingene på jeres klassetrin.

Hvis ikke I kan få aftalt et møde med de tre klasselærere, kan I måske overveje, at nogle af jer fra den gamle klasse kontakter skolens leder. Det skal nok ikke være hele den gamle klasse, men måske kan I vælge 4, der kan snakke med lederen på alles vegne, ligesom du nu er den, der har skrevet til BørneTelefonen.

Måske ved jeres forældre mere om, hvordan beslutningen er truffet ? så måske skulle I lige høre jeres forældre, om de ved mere om, hvorfor det er blevet som det er.

Jeg håber, at I snart får snakket med klasselærerne eller med lederen, for nu er der jo allerede gået meget af jeres 6. klasses skoleår, så det er på tide, at der bliver gjort noget ved det, så I alle kan få det godt sammen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

læs mere om skoleskift

Tænker du på at skifte skole eller skal du snart skifte skole? Der kan være mange grunde til, hvorfor du vil skifte skole. Nogen børn skifter f.eks. skole, hvis de bliver mobbet eller ikke føler, at de passer ind i klassen. For andre handler det mere om undervisningen, og de har enten brug for mere hjælp eller flere udfordringer.

Det er en stor beslutning at skifte skole, og det er vigtigt, at du får talt med nogen om det. Måske er du usikker på, om et skoleskift er noget for dig? Måske har du brug for hjælp til at tage beslutningen? Det kan også være, du ikke helt ved, hvordan et skoleskift fungerer.

Hvis du snart skal skifte skole, kan det være du tænker over, hvordan du får sagt ordentligt farvel til dine gamle klassekammerater. Eller hvordan du får venner i den nye klasse.

Få svar på spørgsmålene om skoleskift og få en masse råd om, hvordan du får det sagt til dine forældre eller lærere. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner i en ny klasse eller læse breve fra andre børn, der går med samme overvejelser.