Brev
skal jeg starte i skole
Brevet er anonymiseret af redaktionen
hej jeg her i sommers flyttede til en ny by, hvor jeg så nu bliver hjemmeundervist af min mor.
jeg har ikke fået nogen nye venner og jeg føler mig ensom.
det har altid været min mors drøm at hjemmeundervise og hun er så glad for det. jeg er også bange for at jeg ikke lærer nok, derfor har jeg overvejet at starte i skole, men jeg er bange for det ned at skal starte i en ny klasse og sådan.
hilsen Amalie
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Det kan være svært at flytte til en ny by. Mange starter på en ny skole, når de flytter til en ny by. Her kan man lære nogle nye mennesker at kende og få nogle nye venskaber. Derfor kan jeg godt forstå det kan være svært, når man flytter til en ny by, men ikke er startet i en skole. Jeg vil prøve at give dig nogle råd til, hvordan du håndterer din situation.
De fleste mennesker har brug for jævnaldrende venner. Og ellers kan følelsen af ensomhed nemlig komme, som du også beskriver. Og det er en svær følelse at have.
Der er andre steder man kan finde jævnaldrende venner end i skolen. Mon du har nogle fritidsinteresser du kunne tænke dig at dyrke? Det kunne være du kunne møde nogle venner i den nye by derigennem?
Men du skriver også at du er bekymret for kvaliteten af din mors hjemmeundervisning. Det er sådan i Danmark, at kvaliteten og niveauet af hjemmeundervisningen skal være lige så god og høj som i de danske folkeskoler. Kommunen fører tilsyn med undervisningen, så de sikrer at forælderen er i stand til at hjemmeundervise. De har ret til at lave en årlig test af din mors hjemmeundervisning.
Jeg tænker på, hvad du mon selv har mest lyst til? Du skriver, at det altid har været din mors drøm. Men mon det også er det du selv ønsker? Hvis du helst vil gå i en skole, kunne du så forestille dig at fortælle din mor om det? Du kunne for eksempel vise hende dit brev til BørneTelefonen og mit svar til dig? Det kan også nogle gange være en idé, at starte med at fortælle det til en anden voksen du stoler på, fx en anden i din familie. Og så kan I sammen snakke med din mor?
Du skriver, at du også kan være bange for at starte i en ny klasse. Det hører vi fra rigtig mange børn og unge her på BørneTelefonen. Det er ofte lidt nervepirrende at skulle begynde på noget nyt, hvor de andre kender hinanden. Men der er det vigtigt at huske på, at læreren i en klasse har et ansvar for at sikre, at nye elever bliver taget godt i mod. De fleste lærer er rigtig gode til det. Og hvis ikke du oplever det, er du meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen igen på 116 111.
Jeg håber du mærker efter, hvad du egentlig selv har mest lyst til. Og at du finder mod til at få fortalt nogle om dine tanker om hjemmeundervisning og ensomheden.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen