Brev
Skal jeg skifte skole i 9 klasse?
Hej BørneTelefonen,
Jeg er en pige på 14 år som efter sommerferien skal gå i 9. Klasse. Jeg har gået på den samme skole siden 0.klasse men har aldrig rigtigt kunne lide min skole (jeg går på privat/fri skole så der er ikke samme regler som i en folkeskole).
Jeg har på det seneste tænk over om jeg skulle skifte til en anden (folke)skole efter sommerferien, men jeg er bange for om jeg vil kunne tilpasse mig en ny skole og kunne lide at være der.
Jeg er meget indadvendt (Som jeg forresten har det helt fint med) og genert og derfor er jeg bange for at tænke på at skulle være “den nye “ i en klasse. På den skole jeg går på nu har der været mange “konflikter” med mig og min nye lære (har kun haft min lære i 2 år) fordi min lære har et meget negativt syn på mig og jeg er også bange for at det vil gå ud over min karakter og uddannelsesparathed i 9klasse.
En anden ting som gør jeg ikke tør skifte skole er at jeg lider af en spiseforstyrrelse, anoreksi, jeg har været i behandling og er normalvægtig, men som gør at jeg aldrig spiser sammen med andre hverken i skole eller fritiden og derfor spiser frokost når jeg kommer hjem, men føler ik jeg vil kunne lade vær med at spise frokost på en ny skole hvor hverken lære eller elever kender mig men har virkelig ikke lyst til at spise med andre.
Håber I kan hjælpe mig… PS vil gerne beslutte mig inden sommerferien er slut så hvis jeg starter på en ny skole kan jeg være med fra start.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Mange tak for dit brev, hvor deler dine tanker om, hvorvidt du skal skifte skole eller ej. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl. Skolen udgør en stor del af ens hverdag, så det er vigtigt, at man har det godt i klassen.
Ud fra dit brev får jeg det indtryk, at du vil skifte skole på grund af dine læreres opfattelse af dig. Jeg ved ikke, om du ved det, men det er faktisk dine læreres ansvar, at du trives i klassen.
Det skal derfor ikke være sådan, at du er nødt til at bruge din energi på at tænke over dine læreres syn på dig.
Jeg tænker derfor på, om du kan undgå at skifte skole, hvis du og dine forældre kan snakke med dine lærer? Måske ved din lærer ikke, hvor meget hans/hendes ’negative syn’ går dig på – og at du faktisk er bange for, at det vil gå ud over dine muligheder efter folkeskolen?
Hvis du vil bede dine forældre om hjælp til at snakke med dine lærer, kan du fx sige det her til dine forældre: ”Jeg vil gerne have at i hjælper mig med at snakke med mine lærer om, at de har et ’negative syn’ på mig. Det går mig meget på, og jeg overvejer at skifte skole, fordi jeg er bange for, at det vil gå ud over mine karakter og min uddannelsesparathed”.
Jeg vil gerne lige komme med en lille bemærkning til, om lærernes ’negative syn’ kan gå ud over dine karakter. Når du har mundtlige prøver, så er der normalt en anden voksen til stede. Den voksne og din lærer skal sammen finde den rette karakter. Grunden til at der er en anden voksen er, at man vil forhindre at lærerens syn på eleven får betydning for karakteren. Alligevel kan jeg godt forstå, at du tænker over det.
Der er forskellige ting man kan gøre, hvis man vil finde ud af, om et skoleskift er noget for en. Fx kan du følge BørneTelefonens guide: ”Er skoleskift noget for dig?”. Guiden vil stille dig nogle spørgsmål, som måske kan gøre dig klogere på, om du skal skifte skole.
Man kan også overveje fordele og ulemper ved skolen, som du går på nu. Fx kan man lave en liste, hvor man skriver de ting ned, som er godt ved skolen, og de ting som ikke er godt ved skolen. Hvis du har lyst kan du bruge BørneTelefonens guide til, hvordan man kan lave en liste over: “Det gode og  dårlige ved ens skole“.
Jeg tænker, at det kan være en god ide at snakke om listen sammen med dine forældre. Det kan være, at de kan hjælpe med at få øje på nogle ting, som du ikke selv har tænk på. Måske har du en god veninde i klassen som er svær at undvære? Måske er du parat til en ny udfordring? Måske noget helt andet.
Hvis du og dine forældre beslutter jer for, at du skal skifte skole, så kan du “her” læse om, hvad der sker, når man skifter skole. Jeg tænker, at det kan være meget rart at få et overblik over, hvad der vil ske trin for trin.
Hvis du har brug for at tale med andre end dine forældre om et skoleskift, er du mere end velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 – Vi er her for at hjælpe!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen