Brev
Skal jeg skifte skole eller er det en dårlig ide?
Hej Jeg er en Dreng i 8 klasse.
Efter sommerferien (2020) startede 2 af mine gode venner på en privatskole, og efter de er flyttede til skolen lyder de meget gladere, og det virker som om de virkelig godt kan lide skolen.
Jeg har overvejet at sige til min forældre jeg gerne vil skifte til deres skole, fordi jeg føler at jeg ikke kan være mig selv på min nuværende skole. Og at det kun handler om at drikke sig fuld, og ryge hver weekend. Jeg føler heller ikke man laver nogen tætte venner, jeg har følt mig meget ensom og alene på det sidste.
Men ingen ved jeg har det på den her måde, min familie tror jeg elsker skolen, og mine venner kan ikke se der er noget galt.
Det ikke fordi jeg er fuld 12 tals elev, men er heller ikke dårlig i skolen, men det lyder som om at det er meget svære på den anden skole, og de får mange flere lektier for.
Så ved ikke om jeg skal skifte skole, fordi er bange for at jeg ikke kan følge med i skolen, og jeg ved ikke om det er den rette beslutning før der ikke er nogen vej tilbage. Så jeg vil gerne have svar på om det ville være den rette beslutning at flytte skole, eller om jeg skal blive på min skole.
Hilsen en dreng på 14 år
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Hvor er det godt, at du kontakter os, nu hvor du er en tvivl om du skal skifte skole.
Det er ikke rart, at du føler at du ikke kan være dig selv på din skole. Det er nok også derfor at du føler, at du måske ville trives på den skole, hvor dine to venner virker til at være glade.
Har du mon talt med nogen på din skole om, at du har lyst til at skifte skole? For jeg tænker helt klart, at det ville være godt at tale med en lærer eller en anden på skolen. Det kan måske hjælpe dig til at finde ud af, hvordan du kan blive støttet til at få det bedre, der hvor du er.
Jeg tænker også at det ville være godt at tale med en lærer eller en anden på skolen, fordi du heller ikke har haft det godt på det sidste og følt dig ensom.
I første omgang kan det være at snakken med en lærer måske hjælpe dig lidt videre. Din lærer har pligt til at hjælpe dig, da det er hans/hendes ansvar, at du har det godt i skolen. Hvad tænker du mon om det?
Du skriver at dine forældre ikke ved at du har det dårligt på skolen, men det kunne måske også være en idé at tale med dem om det ? Du kan fortælle om det, som du har skrevet til os her på brevkassen.
Jeg kan godt forstå, hvis det er svært at skulle tale med dine forældre om det, også fordi du måske selv er lidt i tvivl og den anden skole overhovedet ville være noget.
Derfor synes jeg, at du skal tage snakken med dine forældre, så du kan komme nærmere en løsning. Det er vigtigt, at du har det godt på skolen og i din klasse.
Jeg tænker også, at du kan skrive et brev til dine forældre, hvor du beskriver, hvordan du har det. Her kan du finde en guide til, hvordan man trin-for-trin kan skrive et brev.Guide: Skriv et brev – tanker om skoleskift
I brevet kan du forklare dine forældre, hvordan du har det. Og så kan du måske tale med dem om det bagefter. Jeg håber du synes, det lyder som en okay måde at gøre det.
Måske kan det også hjælpe dig (og måske dine forældre) at kigge her: Guide: Er skoleskift noget for dig?
Noget der i hvert fald er sikkert,  det er at du ikke skal gå at have det dårligt i skolen. Derfor er det rigtig godt, at du reagerer på, hvordan du har det og skriver herind med dine tanker.
Jeg håber meget på, at du også vil snakke med nogle der, hvor du er, så du kan få det bedre og finde ud af hvad der skal ske.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ellers er du altid meget velkommen til at ringe eller skrive til os på 116 111. Så vil vi prøve at hjælpe dig så godt, som vi overhovedet kan.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen