Skal jeg flytte skole, eller skal jeg blive?

Hej.

Jeg er en pige på 14 år, og jeg har brug for hjælp som hverken er en ven eller et familiemedlem.

Så jeg har gået i ret lang tid nu (4-5 måneder) og tænkt på om at skifte skole. Jeg går i 7. klasse og skal op i 8. klasse efter sommerferien. Jeg føler ikke, at jeg passer så meget ind i klassen mere. Dem som jeg plejede at være sammen med, er jeg ikke sammen med mere. Jeg føler, at alle i klassen er i par. Vi er et lige antal piger i klassen, og alle pigerne i klassen har den ene veninde, som er lige den tand bedre. Jeg føler mig alene og holdt udenfor til tider..

Jeg føler, at jeg ikke kan stole på nogen mere, og jeg føler klassen har ændret sig meget. Jeg ved ikke, om jeg har brug for en ny start? Jeg vil allerhelst starte i en klasse, hvor alle er nye. Men jeg er bange for, om jeg overhovedet får nogle venner. Så burde jeg bare blive?

De i min klasse, som jeg plejede at skrive med, skriver jeg ikke med mere. Jeg føler bare ikke, at min klasse ikke er så god længere.

Mine spørgsmål:
Skal/burde jeg flytte skole?
Får jeg nye venner på den nye skole?
Skal jeg blive?
Er det bedst at starte i en helt ny klasse, hvor alle er nye?
Hvordan kan jeg blive mindre nervøs?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Mange tak for dit brev og dine tanker om, hvorvidt du skal skifte skole eller ej. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl. Skolen udgør en stor del af ens hverdag, så det er vigtigt, at man har det godt i klassen.

Når man træffer beslutninger som at skifte skole, ved man aldrig, hvad man kan vente sig på den nye skole. Men man håber jo selvfølgelig på, at alting bliver bedre end før. Man regner samtidig med, at andre mennesker er åbne og venlige overfor en. Men man kan aldrig vide sig sikker.

Når man skifter skole, skal man i hvert fald være sikker på, at det er dét, man virkelig gerne vil.

Måske vil det hjælpe dig at skrive en liste over fordele og ulemper ved at gå i din nuværende klasse og ved at skifte skole. Det kan give dig bedre overblik over, hvad det egentlig er, der betyder noget for dig. Og ud fra den liste vil det måske være nemmere for dig at træffe den rigtige beslutning.

Hvis du har lyst, kan du bruge BørneTelefonens guide til, hvordan man kan lave sådan en liste. Det kan du læse om her: Skoleskift liste.

Måske kan det også være en hjælp for dig at kigge på Tvivl om skoleskift. Guiden vil stille dig nogle spørgsmål, som måske kan gøre dig klogere på, om du skal skifte skole.

Det er rigtig vigtigt at du også får talt med din klasselærer. Der kan være mange tanker, der vil være gode at få vendt med én, der har så stor erfaring med børn og unge, som ens lærere har. Din lærer er vant til, at der sker en masse med klassen, når alle bliver ældre. Det kan være, at din læres erfaring kan være en hjælp.

Måske er der andre i klassen, der har det ligesom dig, men ikke har det samme mod til at bede om hjælp. Ofte er det sådan, at det ikke kun er en i en klasse, der har det dårligt. Der er næsten altid flere.

Når jeg læser dit brev, så fornemmer jeg, at du faktisk har mest lyst til at skifte klasse (hvis du kan finde modet til det). Mon det er rigtigt forstået?

Hvis jeg har ret i den fornemmelse, skal du vide, at det for mange børn er en god oplevelse at skifte skole. Selvom det også giver sommerfugle i maven. Der er ikke noget at sige til, at du er usikker på, om du tør, men heldigvis så er det sådan, at rigtig mange faktisk får det bedre, hvis de skifter skole pga. dårlig trivsel i den gamle klasse…

Hvis du vælger at skifte skole, så tror jeg, det er rigtigt vigtigt, at du og dine forældre får snakket med den nye skole om, at du har haft det svært i den gamle klasse. Det vil give de nye lærere mulighed for at være ekstra opmærksomme på, at der bliver lagt en god plan for, hvordan du får den bedst mulige start i den nye klasse.

En helt ny klasse, hvor alle er nye, findes ikke i alle kommuner. Det er klogt af dig at tænke, at da må alle være lige, og det hele lidt nemmere. Måske kan du godt have ret i det, men man kan aldrig være sikker.

Til sidst vil jeg sige, at det er nogle rigtigt svære spørgsmål, som jeg ikke har givet dig direkte svar på. Ville ønske jeg kunne, men jeg håber du kan bruge svaret alligevel.

Jeg håber, du holder fast i dit mod til at få hjælp, om det bliver skoleskift eller i din nuværende klasse. En ting er sikkert, der skal en forandring til, så du kan få det godt i skolen.

Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116111 og snakke med en voksen, som sidder klar og er vant til at snakke med unge.

De bedste hilsner BørneTelefonen

læs mere om skoleskift

Tænker du på at skifte skole eller skal du snart skifte skole? Der kan være mange grunde til, hvorfor du vil skifte skole. Nogen børn skifter f.eks. skole, hvis de bliver mobbet eller ikke føler, at de passer ind i klassen. For andre handler det mere om undervisningen, og de har enten brug for mere hjælp eller flere udfordringer.

Det er en stor beslutning at skifte skole, og det er vigtigt, at du får talt med nogen om det. Måske er du usikker på, om et skoleskift er noget for dig? Måske har du brug for hjælp til at tage beslutningen? Det kan også være, du ikke helt ved, hvordan et skoleskift fungerer.

Hvis du snart skal skifte skole, kan det være du tænker over, hvordan du får sagt ordentligt farvel til dine gamle klassekammerater. Eller hvordan du får venner i den nye klasse.

Få svar på spørgsmålene om skoleskift og få en masse råd om, hvordan du får det sagt til dine forældre eller lærere. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner i en ny klasse eller læse breve fra andre børn, der går med samme overvejelser.