Brev
Hjælp! tak.
Hej børnetelefonen
Hjælp seriøst! Over i skolen bliver jeg set som hende der er irriterende og driller men jeg vil gerne ud af den rolle det er svært for det er sjovt at drille når de andre bliver irriterede og så kan jeg bare ikke stoppe igen
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Tak for dit brev til BørneTelefonen. Hvor er det godt, at du har skrevet.
Allerførst synes jeg, det er virkelig godt klaret, at du beder om hjælp til at ændre din rolle ovre i skolen. Jeg ved, at det ikke er nemt at holde et spejl op foran sig selv på den måde. Det kan være svært at indrømme, at noget skal ændres. Det er meget modigt af dig!
Dit brev fortæller mig, at du har tænkt grundigt over din egen rolle. Du skriver, at du bliver set som hende, der er irriterende og driller.
I en klasse, derhjemme og i fritiden kommer vi alle til at spille en slags rolle i større eller mindre grad. Det er ikke noget, vi altid opdager. Det er også noget, som kan udvikle sig over længere tid.
Jeg er ret sikker på, du ikke har bestemt dig for at være hende, der driller. Det er noget, der er kommet til at ske i klassen. Men det kan sagtens ændre sig igen – og det kan du være med til at sørge for sammen med gode voksne omkring dig.
Jeg er nemlig helt enig i, at det er en god idé at få ændret. Det kan være enormt hårdt og ensomt at have den rolle, du har lige nu.
Jeg ved ikke, om du har det sådan, men jeg tænker, du kan være lidt på ”overarbejde” nogle gange. Måske du kan komme til at være ”på vagt” og sørge for at drille først, før andre giver igen. Kan du mon følge mig i det?
Der kan være mange gode grunde til, at du er havnet i en rolle, hvor du driller de andre. Jeg har talt med flere børn og unge, som har drillet eller mobbet andre. De fortæller mig, at det kan handle om at ønske, at ens klassekammerater synes, man er sjov. Det kan handle om et ønske om at få flere venner. Når man driller andre, kan man også få en følelse af at være den seje og sjove.
Det kan også handle om, at man selv er bange for at blive drillet og derfor driller først. Der er simpelthen så mange grunde til, at man kommer til at drille eller mobbe. Giver disse tanker mon mening for dig?
Skolen skal helst være et trygt og rart sted at være for alle børn. Det skal det også være for dig. Har du mon delt dine tanker med en lærer, du har tillid til?
Din lærer skal sørge for, at alle elever har det godt i klassen. Din lærer har også et ansvar for at hjælpe dig med at komme ud af den rolle. Nu ved jeg ikke, om I er begyndt i skole igen efter nedlukning. Hvis I stadig er derhjemme, så kan du skrive en besked på Aula til din lærer.
Du kan skrive: ”Hej, jeg vil gerne tale med dig om min rolle i klassen. Kan vi finde et tidspunkt, hvor det bare er os to?”
Din lærer har helt sikkert snakket med mange før dig, som har været det samme sted. Derfor har din lærer nok nogle bud på, hvordan I sammen kan ændre på tingene.
Når du mødes med din lærer over telefonen/computeren eller på en gåtur, kan du sige; ”Jeg kommer tit til at drille de andre. Jeg har lyst til at komme ud af den rolle, men jeg har brug for din hjælp.”
Din lærer og dig kan sammen finde på idéer til at ændre din rolle. Det kan fx være, din lærer kan hjælpe med at finde på ting, du kan gøre, når du får lyst til at drille.
Det kan være, du skal tælle til ti og trække vejret dybt tre gange. Have en lille bold du kan trykke hårdt eller gå hen i den anden ende af klasselokalet.
Det kan også være, I kan øve sætninger som: ”Ej, jeg kom til at sige noget dumt der. Det er jeg ked af,” hvis du nu kommer til at drille igen.
Har du mon fortalt dine forældre om dine tanker? Det kan også være en lettelse og rart med deres støtte, hvis det bliver lidt svært.
Du er også meget velkommen til at kontakte os på 116111, hvor der vil være en sød voksen som er klar til at hjælpe dig endnu mere.
Til sidst vil jeg igen gerne sige, jeg synes, du er modig.
Du har skrevet herind. Det viser mod og en styrke til at handle. Det er en styrke, du kan bruge, når du taler med din lærer.
Det er også en styrke, du kan bruge til at komme ud af rollen og stoppe med at drille. Jeg tror på, du kan!
Jeg sender dig et stort knus.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen