Brev
Forstår ikke noget?😥
Hej børnetelefonen
Jeg virkelig brug for hjælp, når jeg sidder i klassen, føltes det, som om jeg høre hvad læren siger, men forstår det ikke rigtigt. Jeg kan hører at min lære siger fx “der var en gang” eller “nu skal I…” Men jeg synes ikke at jeg forstår opgaven. Det føltes at jeg glemmer det ene ord efter det andet, efter jeg har hørt dem.
Hvad skal jeg fører, er allerede en 8. klasser, og er ikke uddannelsesparat. Er bange for at dumpe til alle mine prøver, og tører ikke at sige det til min lærer, for at ikke få lave karakterer.
Mvh XXXXXXXXXX
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år,
Hvis man har haft nogle oplevelser af, at man f.eks. ikke forstår de opgaver, læreren stiller, kan man nogle gange føle, at man ‘lukker ned’. Det kan pludselig føles som om, at man slet ikke forstår noget af det, der bliver sagt – man føler måske nærmest, at man sidder i en glasklokke. Så kan det være svært at koncentrere sig og holde fokus.
Jeg kan godt forstå, hvorfor du tænker, at du ikke har lyst til at snakke med en lærer. Men læreren er der for at hjælpe dig – netop så du kan lære en masse og bestå dine prøver. Det er faktisk en del af lærerens ansvar.
Det kan være, at du har brug for, at læreren forklarer nogle ting på en anden måde? Eller at du f.eks. har brug for en anden type opgaver. Hvis du får nogle andre opgaver eller hvis de bliver stillet på en anden måde, kan det f.eks. være, at du forstår det hele meget bedre, og så vil du måske pludselig også forstå de opgaver, der bliver givet i klassen.
Der er forskellige måder at lære nye ting på – og det er helt almindeligt, at elever har brug for at få forskellige ting forklaret på forskellige måder. Der er også mange, der har brug for noget ekstra støtte eller en ekstra forklaring til en opgave.
Nogle tænker måske, at det så bare er fordi, de ikke kan finde ud af det overhovedet, men sådan behøver det slet ikke være. Det handler måske bare om, at du lærer på en anden måde end nogle af dine klassekammerater.
Det kan din lærer hjælpe dig med at finde ud af. Det er nemlig lærerens job. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du alligevel får snakket med din lærer. Måske kan du endda sige, at du har været nervøs for at sige noget, fordi du så er bange for, at du ikke får gode karakterer, hvis du fortæller, at du faktisk har svært ved at forstå de ting, der bliver sagt. Så ved læreren, at du bekymrer dig om det – og det føles tit bedre, når bekymringen er sagt højt. Måske kan du bruge dit brev og vise det til din lærer?
Hvis du ikke synes, du har lyst til at tale med din lærer alene, kan det være, du kan tale med en af dine forældre først, som kan hjælpe dig med at snakke med en lærer? Det kan være rigtig rart at have en støtte med, og så kan du måske også tale med dine forældre, hvis du bliver bekymret eller ked af det, hvis der er noget, du ikke har forstået eller har svært ved at lære.
Ellers er du også meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten. Vi kan f.eks. hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan sige til din lærer, hvis du er lidt i tvivl – eller tale med dig om, hvordan du kan snakke med dine forældre, hvis du har brug for det.
Det er i hvert fald rigtig godt, du har skrevet herind! Nu er næste skridt at tale med en lærer eller dine forældre, så I sammen kan finde ud af, hvordan du kan få den ekstra hjælp til dét, I skal lære i skolen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen