Arbejde???

Hej børnetelefon

Jeg er en 12-årig pige som gerne vil tjene nogle penge:D Jeg ved godt at jeg kun er 12, men er der ikke nogle ting som 12-årige kan gøre for at tjene penge?

Kan man få arbejde her på børnetelefonen når man når en hvis alder? Elsker nemlig at hjælpe folk hvis det altså kan lade sig gøre? Håber i svare på mit spørgsmål!!!

KH mig

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tak for dit brev. Hvor er det flot, at du allerede har tænkt over, hvordan du kan hjælpe andre børn og unge, det skal du have stor ros for.

Hvis du er under 13 år, må du som udgangspunkt ikke have et arbejde. Men du kan dog få tilladelse til at arbejde med nogle bestemte kulturelle aktiviteter som:

  • sportsaktiviteter
  • opvisninger
  • koncerter
  • teaterforestillinger
  • cirkusforestillinger
  • radio og tv
  • filmoptagelser og reklamefilm, herunder modelarbejde.

Dine forældre eller den virksomhed, du arbejder for, skal indhente tilladelse hos politiet. I skal sende ansøgningen til politimesteren i den politikreds, hvor aktiviteten foregår.

Politiet giver kun tilladelse, hvis aktiviteten ikke skader din sikkerhed, sundhed eller udvikling, og den ikke går ud over din skolegang.

Som barn kan man desværre ikke komme til at arbejde her på BørneTelefonen.

Men nu hvor du er 12 år gammel, kan du faktisk godt blive juniorrådgiver hos os.

Det betyder, at du sammen med andre børn og unge besvarer breve fra Børn Hjælper Børn, som ikke udgives på hjemmesiden.

Som juniorrådgiver tjener man ikke penge. Det er nemlig ikke et arbejde, men noget som du kan gå til i din fritid sammen med andre børn og unge.

Det kan du læse mere om her: Juniorrådgiver

Måske det kunne være noget for dig?

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.