Ansøgning

Hej

jeg er en 15 årig dreng som har brug for hjælp til at lave en ansøgning jeg har brug for et arbejde da mine forældre ikke vil give mig så mange penge og vil gerne ud og arbejde så håber du meget gerne ville hjælpe mig med at lave den

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig, tak for dit brev hvor du beder om hjælp til at skrive en ansøgning. Jeg synes det er dejligt at du ønsker at få et job. Foruden at få penge til at købe, de ting du godt kunne tænke dig, giver et arbejde dig også erfaring. Det kan være en fordel når du senere i livet skal ud og søge job. Herunder har jeg skrevet nogle tanker og ideer til hvordan du kan skrive en god ansøgning.

Jeg bliver rigtig nysgerrig på hvad det er for et arbejde, du kunne tænke dig? Måske tænker du at det kan være hvad som helst – bare man får løn. Måske ved du allerede nu, at der er nogle jobs du ikke ville have lyst til at tage? Måske kender du andre på din egen alder med jobs. Hvad laver de mon og kunne det være muligt at læse deres ansøgninger igennem eller måske endda få dem til at anbefale dig, hvis der skulle opstå et nyt job på samme arbejdsplads?

Herunder nævner jeg nogle af de jobs, jeg ved at man kan få som 15-årig. Man kan fx

arbejde som servicemedarbejder i en indkøbsbutik

være flaskedreng i en indkøbsbutik

gå med aviser

arbejde i en legetøjsbutik

arbejde som piccoline hos en ejendomsmægler, et advokatfirma eller lignende

arbejde på et lager

arbejde i en isenkræmmer

arbejde hos en bager

være børnepasser

arbejde som rengøringsmand

arbejde i en tøjbutik

Der er naturligvis også masser af andre muligheder.

Des klogere du bliver på hvilket type job, du kunne tænke dig, des nemmere bliver det at skrive en ansøgning, der passer til netop det slags job.

En ansøgning handler om at sælge sig selv. Hvorfor skal arbejdspladsen vælge dig frem for en af de andre, der søger jobbet? Det er en god ide at skrive alle de ting ned, du tænker, ville gøre dig til en god medarbejder. Det kan fx være at du er god til tale med kunder, at du er pligtopfyldende, at du er ansvarsfuld. Nogle gange kan det være en udfordring at se sine egne gode sider, så spørg evt. din familie, en lærer eller dine venner til råds. Hvad er det de tænker, du kan, der ville gøre dig til en god medarbejder?

Dernæst vil jeg råde dig til at bruge tid på din ansøgning. Sørg for at læse den igennem og tjek for stavefejl og mærkelige formuleringer. Det viser at du har brugt tid på ansøgningen og giver arbejdsgiveren et billede af at du er grundig og interesseret i jobbet. Også her er det en god ide at spørge dine forældre eller din lærer om de vil gennemlæse ansøgningen. Alternativt er du også velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111 og læse den op for en af rådgiverne.

Hvis du har mod på det, er det en rigtig god ide at tage ud og aflevere ansøgningen personligt. Så får arbejdsgiveren sat ansigt på hvem du er og hvis du har givet et godt førstehåndsindtryk, kan du være heldig at blive husket når de skal vælge hvem de tager til samtale. Det kan desuden være en god ide at sætte et billede på din ansøgning.

Jeg håber du kan bruge mine tanker og forslag og jeg ønsker dig held og lykke med jobsøgningen.

Med venlig hilsen

Børnetelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.