Brev
Ansøgning
Hej
jeg er en 15 årig dreng som har brug for hjælp til at lave en ansøgning jeg har brug for et arbejde da mine forældre ikke vil give mig så mange penge og vil gerne ud og arbejde så håber du meget gerne ville hjælpe mig med at lave den
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig, tak for dit brev hvor du beder om hjælp til at skrive en ansøgning. Jeg synes det er dejligt at du ønsker at få et job. Foruden at få penge til at købe, de ting du godt kunne tænke dig, giver et arbejde dig også erfaring. Det kan være en fordel når du senere i livet skal ud og søge job. Herunder har jeg skrevet nogle tanker og ideer til hvordan du kan skrive en god ansøgning.
Jeg bliver rigtig nysgerrig på hvad det er for et arbejde, du kunne tænke dig? Måske tænker du at det kan være hvad som helst – bare man får løn. Måske ved du allerede nu, at der er nogle jobs du ikke ville have lyst til at tage? Måske kender du andre på din egen alder med jobs. Hvad laver de mon og kunne det være muligt at læse deres ansøgninger igennem eller måske endda få dem til at anbefale dig, hvis der skulle opstå et nyt job på samme arbejdsplads?
Herunder nævner jeg nogle af de jobs, jeg ved at man kan få som 15-årig. Man kan fx
arbejde som servicemedarbejder i en indkøbsbutik
være flaskedreng i en indkøbsbutik
gå med aviser
arbejde i en legetøjsbutik
arbejde som piccoline hos en ejendomsmægler, et advokatfirma eller lignende
arbejde på et lager
arbejde i en isenkræmmer
arbejde hos en bager
være børnepasser
arbejde som rengøringsmand
arbejde i en tøjbutik
Der er naturligvis også masser af andre muligheder.
Des klogere du bliver på hvilket type job, du kunne tænke dig, des nemmere bliver det at skrive en ansøgning, der passer til netop det slags job.
En ansøgning handler om at sælge sig selv. Hvorfor skal arbejdspladsen vælge dig frem for en af de andre, der søger jobbet? Det er en god ide at skrive alle de ting ned, du tænker, ville gøre dig til en god medarbejder. Det kan fx være at du er god til tale med kunder, at du er pligtopfyldende, at du er ansvarsfuld. Nogle gange kan det være en udfordring at se sine egne gode sider, så spørg evt. din familie, en lærer eller dine venner til råds. Hvad er det de tænker, du kan, der ville gøre dig til en god medarbejder?
Dernæst vil jeg råde dig til at bruge tid på din ansøgning. Sørg for at læse den igennem og tjek for stavefejl og mærkelige formuleringer. Det viser at du har brugt tid på ansøgningen og giver arbejdsgiveren et billede af at du er grundig og interesseret i jobbet. Også her er det en god ide at spørge dine forældre eller din lærer om de vil gennemlæse ansøgningen. Alternativt er du også velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111 og læse den op for en af rådgiverne.
Hvis du har mod på det, er det en rigtig god ide at tage ud og aflevere ansøgningen personligt. Så får arbejdsgiveren sat ansigt på hvem du er og hvis du har givet et godt førstehåndsindtryk, kan du være heldig at blive husket når de skal vælge hvem de tager til samtale. Det kan desuden være en god ide at sætte et billede på din ansøgning.
Jeg håber du kan bruge mine tanker og forslag og jeg ønsker dig held og lykke med jobsøgningen.
Med venlig hilsen
Børnetelefonen