Forældre er skilt

Mine forældre er skilt og når jeg er hos den ene er jeg bange for den anden er trist de er meget vrede på hinanden

Dreng, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 11
Tak for dit brev. Hvor er det fint, at du har skrevet til os.

Jeg forstår rigtig godt, at det ikke er nemt at være dig, når dine forældre er vrede på hinanden. Som barn står du midt imellem, og du vil jo bare gerne have det godt, når du er sammen med dem, gætter jeg på.

Du fortæller, at du er bekymret for om, den du ikke er ved er trist. Jeg får fornemmelsen af, at du tænker meget på dine forældre.

Hvis det ikke er lang tid siden, at de er blevet skilt kan det jo godt være, at de er triste, når de ikke er sammen med dig. De kan også være triste over, at de ikke mere er sammen med hinanden. Men det er jo deres voksenproblemer, som de voksne skal finde ud af at løse.

De fleste forældre får det godt efter noget tid, og det kan nogle gange være en lettelse, at de er blevet skilt fordi, de bliver mere glade. Men det kan tage lidt tid, før end dine forældre har det ok igen. Det er meget normalt, at det er sådan.
 Det kan også være, at du nogle gange bliver trist over, at de er skilt og virker triste, og det er også helt normalt. Det er helt ok at være trist og blive ked af det. Måske savner du også den forælder, du ikke er sammen med eller tænker på hvordan det var, da I alle boede sammen? Sådan har de fleste børn det og føler det i langt stykke tid.

Det kunne være en god idé, at du fortæller det til dine forældre og måske også din lærer, at du bekymrer dig meget for dem. Måske kan dine forældre så trøste dig, og tænke over at de ikke skal være så vrede?

Du kunne jo også vise dem begge to, det brev du har skrevet og mit svar, hvis du har lyst. Måske ved dine forældre ikke, at du tænker så meget på dem, og det vil de sikkert gerne vide. Så kan brevet være en god måde at fortælle det på. Mon det vil være en idé, du kan bruge, så de ved hvordan du har det?

Det kan også være, at du har nogle bedsteforældre, du har lyst til at snakke med eller andre voksne, som kan hjælpe dig med at snakke med dine forældre om, hvordan du har det.

Er der mon nogen du tænker på, vil være gode til det?
Hvis du har lyst må du også meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111. Vi vil meget gerne snakke med dig og hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier