Brev
Forældre er skilt
Mine forældre er skilt og når jeg er hos den ene er jeg bange for den anden er trist de er meget vrede på hinanden
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11
Tak for dit brev. Hvor er det fint, at du har skrevet til os.
Jeg forstår rigtig godt, at det ikke er nemt at være dig, når dine forældre er vrede på hinanden. Som barn står du midt imellem, og du vil jo bare gerne have det godt, når du er sammen med dem, gætter jeg på.
Du fortæller, at du er bekymret for om, den du ikke er ved er trist. Jeg får fornemmelsen af, at du tænker meget på dine forældre.
Hvis det ikke er lang tid siden, at de er blevet skilt kan det jo godt være, at de er triste, når de ikke er sammen med dig. De kan også være triste over, at de ikke mere er sammen med hinanden. Men det er jo deres voksenproblemer, som de voksne skal finde ud af at løse.
De fleste forældre får det godt efter noget tid, og det kan nogle gange være en lettelse, at de er blevet skilt fordi, de bliver mere glade. Men det kan tage lidt tid, før end dine forældre har det ok igen. Det er meget normalt, at det er sådan.
Det kan også være, at du nogle gange bliver trist over, at de er skilt og virker triste, og det er også helt normalt. Det er helt ok at være trist og blive ked af det. Måske savner du også den forælder, du ikke er sammen med eller tænker på hvordan det var, da I alle boede sammen? Sådan har de fleste børn det og føler det i langt stykke tid.
Det kunne være en god idé, at du fortæller det til dine forældre og måske også din lærer, at du bekymrer dig meget for dem. Måske kan dine forældre så trøste dig, og tænke over at de ikke skal være så vrede?
Du kunne jo også vise dem begge to, det brev du har skrevet og mit svar, hvis du har lyst. Måske ved dine forældre ikke, at du tænker så meget på dem, og det vil de sikkert gerne vide. Så kan brevet være en god måde at fortælle det på. Mon det vil være en idé, du kan bruge, så de ved hvordan du har det?
Det kan også være, at du har nogle bedsteforældre, du har lyst til at snakke med eller andre voksne, som kan hjælpe dig med at snakke med dine forældre om, hvordan du har det.
Er der mon nogen du tænker på, vil være gode til det?
Hvis du har lyst må du også meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111. Vi vil meget gerne snakke med dig og hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen