Spørgsmål til sexog onani

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år,

Tak for dit ærlige brev om onani og sex. Det er følelser, som du deler med mange piger på din alder.

Som du sikker ved og har oplevet, har du en alder lige nu, hvor der sker rigtig meget med kroppen både fysisk op psykisk. Man kan sige, at man skal til at lære sin krop at kende på ny - som ung. Jeg tænker, at det er det som du er i gang med. Du er, som mange andre piger på din alder ved at udforske din krop og finde ud af, hvad du godt kan lide, og måske hvad du ikke er helt tilfreds med. Man kan desværre ikke selv bestemme, hvordan man udvikler sig med store eller små bryster, med meget eller lidt behåring eller store eller små kønslæber. Du spørger, om dine kønslæber vil ændre sig, hvis du taber dig. Det tror jeg ikke vil ændre dem, men måske når du er helt ud,viklet, vil de ikke virke store. Det der kan gøre at de ser store ud er, at din alle dele af din krop udvikler sig i forskellige perioder og lige for tiden, er der mange hormoner i gang som også påvirker udviklingen af dine kønslæber. Med tiden vil det se harmonisk ud igen. Det er lidt ligesom, da du tabte dine mælketænder og der kom de nye flotte blivende tænder - de tænder var jo meget større fordi, de også skal passe til ungdom og voksenlivet.

Hvis man får en orgasme under samleje eller onani, er det forskelligt, hvor meget man kan mere. Nogen kan opleve mange orgasmer og andre en. Det, tænker jeg, er noget du stille vil lære om dig selv. Nogen holder en pause og så er lysten til mere, og klitoris klar til mere berøring. Lige når man har fået orgasme, så kan man være ekstra følsom og derfor ikke klar til så meget berøring - både ved onani og sex med en anden.

Når du mærker forskel på at stimulere klitoris og inde i skeden, så er det sådan for de fleste kvinder. Der er nemlig forskel på, hvordan det føles. Det du mærker når du masserer klitoris, er nok det man kan kalde en lokal orgasme - det føles som en spænding med en dejlig følelse lige omkring klitoris og skødet. Det kan være en rigtig god idé, at du bruger dine fingre oppe i din skede, lader dine fingre mærke efter, hvordan den er indrettet og her kan du også massere inde i skeden. Det kan give dig en anden oplevelse og følelse af din egen krop og hvad der føles rart for dig. Det med at bruge ting, skal man være forsigtig med, så der ikke kommer rifter eller snavs op i skeden.

Jeg forstår godt, at du er nysgerrig på at have sex, som du skriver. For at sex bliver en god oplevelse, er det vigtigt at man er helt klar, og at man føler sig tryg og har en aftale om, at det skal være rart for begge parter, og at det er i orden at fortryde. Sex kan være rigtig rart, men det kan også være meget grænseoverskridende, hvis aftalen ikke er tydelig. Det skal helst være sammen med en man holder af - og kender godt. Man kan sagtens kæle og kysse med hinanden, uden at have samleje. Kysse og kæle, er en fantastisk dejlig måde at lære hinanden at kende, hvad der føles rart og ikke rart.

Til sidst kan jeg ikke lade være med at sige, hvis du vælger at have samleje med en, så husk prævention (kondom, p-piller) få en snak med dine forældre eller en af dem, om prævention, så du undgår graviditet og kønssygedomme. Du kan også kigge på rådgivningen om sex, onani og prævention på www.sexlinien.dk

Måske ved du godt, at man skal være jævnaldrende, hvis man har sex før man er fyldt 15 år - og begge skal være klar til det og enige om det. Man må ikke presse eller tvinge andre, og andre må ikke presse eller tvinge dig. Hvis man er over 15 år og har sex med en under 15 år, er det strafbart at have sex. Det er en regel, der er lavet for at passe på børn og unge.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du kan altid ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111, hvor vi sidder klar til snakke mere med dig.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?