Snakken om sex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16

Hvor er det skønt, at du har fundet en dejlig fyr!
Det er også godt at høre, at dine forældre kender til forholdet og at de har accepteret det. Det er vigtigt at have deres støtte, når man indleder et forhold.

Jeg kan godt forstå, at du har brug for, at I får snakket om sex.
Hvad med at du, næste gang I skal ses, siger til ham, at du har brug for at i lige får snakket om, hvor I begge er ift. sex. Du er 16 og han er 20 så tanken har måske strejfet jer begge.
Måske han afventer, hvad du vil?
Måske han ved, hvad han vil, men er bange for at gøre noget, du ikke vil?
Måske han gerne vil dig, men har brug for at vente?
Måske du har brug for at vente?
Der er mange ubesvarede spørgsmål og mange tanker, I nok  begge har. Så det er en rigtig god ide at få taget den snak, så ingen bliver skuffet, såret eller presset ud i noget,  I ikke vil.

Måske skal du forberede dig ved, at du selv ved hvor du står og mener om sex, og om du er klar til det?

Det kan være det bliver lidt akavet at starte snakken, men jeg er sikker på, at så snart I kommer i gang skal snakken, så går det nok lidt nemmere end frygtet. Blot start med dine egne tanker omkring det hele og spørg bagefter ind til hans tanker.

Jeg vil også anbefale, at I taler om prævention - og lige tjekke hinandens viden på området? Kondomet beskytter både mod graviditet og sexsygdomme - det kunne være et godt valg

Jeg tror på, at du nok kan starte den her snak. Men start med at tale ud fra dig selv og dine egne tanker – så går det nok fint med snakken, for det ER en vigtig og sund snak.

Du kan måske bruge vores gode råd: https://bornetelefonen.dk/tema/sex-seksualitet eller læse mere om den første gang på: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang.aspx

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?