Sex med bedste ven.. Og nu bliver jeg lavet sjov af.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år!

Det lyder ret fantastisk, at I er så glade for hinanden, og det er jo perfekt at starte som venner og derefter blive kærester!

Det er ikke til at sige, hvordan de har fundet ud af det. Men det lyder underligt. Måske er det noget, de fornemmer og derefter gætter sig frem til? Men hvis I alligevel skal være kærester, ville det jo nok komme ud før eller siden.

Du skriver: ‘Vi ved ikke hvad vi skal gøre. Folk hader os, fordi at vi er kærester.’

Når det er sådan, vil det måske være godt at tale med én voksen på skolen, som du har tillid til og er glad for. Jeg forstår godt, hvis det kræver noget overvindelse, at fortælle læreren om, hvad der foregår. Men jeg tror, at du får brug for noget hjælp her. Hvis det føles nemmere, kan du måske skrive et brev.

Det er vigtigt, at du føler dig tryg på din skole, og at du trives. Du skriver, at folk ‘laver sjov med jer’ – men for mig ligner det mobning. Hvis det udvikler sig mere i den retning, selvom du har talt om det med din lærer, kan du over veje at klage.

For at afhjælpe mobning har Børns Vilkår været med til at stifte et klagesystem, hvor elever, der ikke føler sig hørt og hjulpet, kan henvende sig. Jeg linker til siden her, hvor du kan klage og læse mere om, hvordan det fungerer.

I forbindelse med, at jeg læste dit brev faldt jeg også over dette opslag på Sexliniens hjemmeside om normicide. Her bliver børn og unge opfordret til at dele deres historie om, at det kan være vanskeligt at være homoseksuel i Danmark.

Sexlinien er også rigtig gode til at tale om det her med seksualitet. Så skriv eller ring eventuelt også til dem, hvis du har brug for flere råd eller viden. Du er naturligvis også velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen igen!

Jeg håber, at du har mod på at sige fra og vise dem allesammen, at din kærlighed til din nye kæreste er lige så meget værd som den heteroseksuelle kærlighed.

Det kan hjælpe at tænke, at de, der driller og gør grin, bare ikke ved bedre. De går bare op i at være sjove. Det betyder bare ikke, at det er i orden, og at det er noget, som I skal acceptere.

Held og lykke med det hele, og husk at du altid kan tale mere med os, hvis du får lyst!

Kærlig hilsen
Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?