Så noget jeg ikke skulle have set :-(

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke synes, at du er dum, selvom du så noget, du ikke burde. Du er slet ikke den eneste, der er faldet for fristelsen og har set noget, du fortryder.

Mange unge ser porno. Enten med vilje eller fordi de ved en fejl kommer ind på en side med porno. Nogle er nysgerrige på pornovideoer, de har hørt om. Måske var det også sådan for dig og din ven? Og derfor kom I til at lade nysgerrigheden sejre, og fik jer klikket ind på videoen.

Jeg kan dog godt forstå, at du går rundt med en ubehagelig følelse i maven.  For det lyder meget voldsomt, det du har set.

Forhåbentlig var det bare skuespil. Sådan er det meste porno jo. Desværre er der også videoer på nettet, der er virkelige, og hvor nogen  er tvunget til at gøre noget voldsomt. Det fortæller, at der går historier om, at manden er død af sine kvæstelser. Det kan være, at det får dig til at tro, at videoen er virkelig. Du skal dog vide, at der godt kan være historier i omløb, der er lige så opdigtede som videoen. Men du kan selvfølgelig ikke vide det.

På mange medier kan man anmelde upassende eller ulovligt indhold. Du kan undersøge, om den mulighed også er der, hvor I så videoen. Måske vil det være rart for dig?

Du mærker lige nu, at du har brug for at tale med nogen om det ubehagelige, du så. Det kan jeg virkelig godt forstå. Det kan nemlig også hjælpe med at få det ud af hovedet.

Jeg tænker, at du har flere muligheder:

  • Du kunne tale med din ven eller ham, der så med. Du kan fortælle, at du har det virkelig skidt med det, I så. Og at du derfor har brug for at tale med nogen. Måske har de det lige som dig. Sammen kunne I så finde en voksen at tale med. Måske en af jeres lærere? Du kunne starte med at vise dine venner dit brev og mit svar som en start?
  • Du eller I kunne også ringe til Sexlinien på 70202266 . Her er de rigtig dygtige til at tale med unge om porno og det, de har set på nettet.
  • Det lyder faktisk også som om, du har lyst til at tale med dine forældre. Hvis du bare kunne sikre dig, at det ikke fik betydning for dit venskab. Du kunne derfor overveje at fortælle dine forældre om den bekymring først. Fx sige til dem at du har noget, du virkelig gerne vil tale med dem om. Men at du er meget bange for, at det vil ødelægge dit venskab. Sammen kunne I så tale om, hvordan du og de passer på venskabet, selvom du ikke kan holde det, du lovede din ven.

Nogle gange lover man noget, man ikke kan holde. Og nogle gange er det vigtigt ikke at holde det, man har lovet. Sådan er det fx. hvis man kan mærke, at man selv eller ens ven får problemer af at gå med hemmeligheden. Det lyder til, at det er sådan for dig. Og fordi videoen er så voldsom, så tror jeg også, at det er sådan for din ven og ham, der så med.

Den video, du har set, har været for voldsom for dig. Du har derfor lært noget vigtigt om hvor, dine grænser er. Du skal vide, at det er ulovligt at tvinge nogen til at se porno. Det er heller ikke i orden at lokke nogen til det. Hvis du ender i en situation, hvor nogen foreslår en video, du kan mærke, du ikke vil se – så sig fra. Du bestemmer selv, hvad du vil se. Og hvis du er hos dine venner, og de viser porno du ikke vil se, så sig nej eller gå. Lytter de ikke til det, så bed en voksen om hjælp.

Jeg håber, det har hjulpet dig at skrive til BørneTelefonen. Selvom man ikke kan glemme billeder, man har set, så kan det hjælpe at få snakket om det. Jeg håber derfor, at du vil fortsætte med at snakke om videoen  – enten med dine forældre, en god lærer, Sexlinien eller en helt anden, du kommer i tanke om.

Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116111, hvis du vil tale mere med os. Vi vil meget gerne hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.