Brev
Porno
Hej Børnetelefonen.
Jeg ser porno og det har jeg gjort i et års tid. Jeg får tit Virus advarsler. Skal mand stole på dem?
Har hørt noget med at det nogen gange er Scam så du kan downloade en antivirus app der faktisk gir dig virus.
Hvad gør jeg MVH en 13 årig dreng
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Det er rigtigt, hvad du har hørt. Nogle antivirusprogrammer opfører sig som virusser. De dukker op hele tiden, laver nedtællinger til "katastrofen" sker eller skriver, at nu er 99 % af din computer inficeret og skræmmer livet af brugeren, så man ikke tør andet end downloade programmet. Og så får man for alvor problemer.
Jeg vil anbefale dig, at du lader være med at klikke på et antivirusprogram uden at have spurgt en forhandler om det først, så du får en fagmands anbefaling af hvilket antivirusprogram, du skal bruge.
Det er altid en god idé med et antivirusprogram, når man bruger nettet meget. Også selvom man ikke ser porno.
Angående pornosiderne skal du selvfølgelig være opmærksom på, hvad du klikker på. Det kan være uendelig svært at navigere udenom virus på nettet, når man benytter sig af gratis streamingsider.
Men som sagt... spørg en forhandler, hvad et godt virusprogram koster, og så må du tale med dine forældre om ikke, det ville være en god idé at købe og installere det, så du undgår virus.
De behøver jo ikke vide, at du ser porno. De behøver bare at vide, at det generelt er godt at beskytte sig mod virus.
Hvis du har lyst til at læse lidt om de ting, man skal være lidt opmærksom på, når man ser porno på nettet så læs mere her: https://www.bornetelefonen.dk/tema/porno-paa-nettet
Kærlig hilsen
BørneTelefonen