Brev
P-piller
Hej jeg er en pige på 13 som står i et slags dilemma eller hvad man kalder det.
For 4 måneder siden mødte jeg den her dreng og vi blev glade for hinanden. Nu har vi så været sammen i 3 måneder og har haft sex nogle få gange. Ved selvfølelig godt at det er tidligt at begynde at ha sex, men han er bare anderledes i forhold til de andre drenge jeg har haft noget med. Han er ligesom min bedste ven. Når men altså vi bruger kondom men kunne stadig godt tænke mig at komme på p-piller. Ved bare ikke helt hvordan jeg skal sige det til min mor? For 13 år er meget ungt. Kender min hendes holdning til sex og det er 15+ men altså hvis jeg skal være ærlig så gad jeg ik at vente lidt mere end et år på at må ha sex med ham. Har hørt at p-piller kan hjælpe på mens smerter og hvor meget man bløder og så kan man jo også styre hvornår man for den igen. Skal jeg bruge det som en undskyldning?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er rigtig godt, du skriver herind, og jeg kan sagtens forstå dine tanker.
Først og fremmest vil jeg rose jer for at bruge kondom. Kondomet beskytter både mod graviditet og kønssygdomme og er derfor en rigtig god måde at beskytte sig på. Bliv endelig ved med det!
I Danmark er det sådan, at man skal være minimum 15 år, før man kan få en recept på p-piller uden at ens forældre får det at vide.
Det er helt rigtigt, at nogen oplever, at p-piller kan hjælpe på menstruationssmerter og blødning. Det er dog en meget individuel ting.
Jeg vil anbefale dig at få en tid hos din læge. Lægen kan fortælle dig mere om de muligheder for prævention, der findes. Lægen har tavshedspligt, så det er først, hvis du skal have udskrevet et recept, at dine forældre skal involveres.
Du spørger til, hvordan du skal få det sagt til din mor. Jeg forstår godt, at det kan være svært, fordi sex og prævention kan føles som en meget privat ting. Kan det mon hjælpe at huske på, at din mor jo selv har været ung og måske stået i samme situation engang? Måske kan en god måde at starte samtalen på også være at spørge hende, om hun mon selv brugte p-piller, da hun var ung.
Her til sidst vil jeg gerne sende dig et link til sexliniens hjemmeside. Her kan du finde en masse information om bl.a. prævention. Linket får du HER
Jeg håber meget, at det var svar på dit spørgsmål. Hvis du har brug for flere råd eller vejledning, så er du velkommen til at ringe eller chatte med os på 111116.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.