Brev
Jeg så porno, har det dårligt
Hej
Jeg er en pige på 13 år, og en eftermiddag da jeg var alene hjemme, gik jeg ind på pornhub, fordi jeg var nysgerrig.
Jeg så nogle film (ikke helt ud, spolede i det hele tiden) og jeg følte mig ærlig talt utilpas. Nu kan jeg ikke lade være med at tænke på det og jeg ville ønske jeg ikke havde set de billeder.
Jeg kan ikke lide at tænke på at de voksne jeg kender måske har gjort sådan noget.
Er det overhovedet normalt at se porno som 13 årig?
Venlig hilsen mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Mange tak for dit ærlige brev. Det er sejt, at du skriver herind og fortæller, at du har set porno, og at du faktisk har det ret svært med at have set disse billeder nu. Det lyder til, at du både tænker en del over det, du har set, og at du måske også er blevet overrasket over, hvilke tanker det har sat igang. Er det mon rigtigt forstået?
Nogle mennesker kan lide at se pornofilm, og synes det er spændende og ophidsende. Andre bryder sig ikke om at se det. Begge måder at have det på er helt normalt. Det er vigtigt at lytte til sig selv og finde frem til, hvad man selv kan lide, og hvor ens egne grænser går. Samtidig er det også helt normalt at være nysgerrig på det seksuelle, og at have lyst til at udforske emnet, hvad man selv kan lide osv - særligt når man ligesom dig begynder at komme i puberteten. Hvad tænker du mon om ?
Du skriver, at du ikke kan lide at tænke på, at voksne som du kender måske har gjort sådan noget, som du har set. Det kan være godt at huske på at sex i en pornofilm er skuespil, og at porno er fantasi. Pornofilm er desuden lavet til et voksenunivers, og de kan derfor virke meget voldsomme, hvis de ses og bruges af børn. Faktisk kan du også læse mere om sex og porno på vores hjemmeside. Måske kan det være en hjælp for dig at læse vores 5 gode råd om sex og seksualitet på vores hjemmeside. Du kommer ind på siden ved at trykke på dette link: https://bornetelefonen.dk/tema/sex-seksualitet
Måske vil det være rart for dig at tale videre om det på BørneTelefonen, hvor du kan få vendt dine tanker med en rådgiver, som ikke ved, hvem du er. Nummeret er 116 111. Det er gratis, og du kan være helt anonym. Ellers er en mulighed også at tale med en veninde om dine tanker og spørgsmål.
Jeg håber, at det her svar kan være en hjælp for dig at læse. Det er modigt af dig at skrive herind og dele din oplevelse og dine tanker, og det er godt, at du stopper op og mærker efter, hvordan du har det med det, du har set, og at du handler på det ved at skrive herind. Det er nemlig vigtigt at lytte til sig selv.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen