Brev
Jeg har lyst, men hvordan kan det lade sig gøre?
Hej!
Jeg er en pige på 13 år!
Jeg har på det seneste haft ret meget lyst til at have sex, men jeg har ikke en kæreste, og jeg kender ikke rigtig nogen drenge på den måde.
Mine veninder og drengene fra årgangen er også begyndt at snakke ret meget om det, men der er ikke ret mange der har en kæreste, så det er ikke rigtig muligt for nogen at prøve det endnu.
Det er overhovedet ikke fordi jeg føler mig presset til det, eller at jeg gerne vil være den første til at prøve det eller noget. Der er bare ikke nogle af mine veninder der ville acceptere det. De tør ikke engang at gå med tampon (hvilket jeg har prøvet mange gange, men de ved ikke noget om det, fordi de ville synes at det var mega ulækkert).
Det er kun dem fra de andre klasser, som jeg tror der godt kunne være klar til det, og jeg ved at de snakker om det, men jeg har ikke nogen at snakke med det om, for dem inde fra de andre klasser snakker jeg ikke rigtig med.
Altså jeg ville sagtens klare at prøve det, uden at fortælle det til nogen. Jeg vil heller ikke gøre det med drenge på min alder, da jeg har set størrelsen på pikken i deres alder, men siden jeg kun er 13, har jeg jo kun én anden mulighed, og det er en på 14. Men jeg har ingen anelse om hvor jeg skulle finde en på 14 henne.
Jeg ved også godt at man ikke bare skal tage den første der kommer, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Skal jeg prøve, eller skal jeg bare vente til jeg bliver lidt ældre, og måske får en kæreste?
Men problemet er bare, at jeg tror ikke jeg får en kæreste i den nærmeste fremtid. Jeg er lidt mere drengenes ven, hvilket nok også er derfor jeg bare gerne vil prøve det, istedet for ligesom mange andre piger, at vente til den perfekte kommer.
Vil i ikke hjælpe mig??
Kærlig hilsen den 13 årlige pige?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Når man er meget nysgerrig på noget, kan det være svært at være tålmodig. Man kan have en følelse af, at man bare gerne vil prøve noget af – NU!
Sådan kan man godt have det med sex. Det kan faktisk være helt naturligt at have det sådan, når man først er begyndt at interessere sig for det.
Men selvom det kan være temmelig svært, kan det være en rigtig god idé at prøve at have lidt tålmodighed med sig selv. Og vente lidt, hvis der er ting omkring én, der gør, at man måske alligevel er i tvivl, om det er et godt tidspunkt.
Det kunne godt lyde som om, at der er nogle ting, der gør, at lige nu måske ikke er det bedste tidspunkt at have oplevelsen på? F.eks. lyder det ikke som om, at der er nogen, du kan tale med det om. Og det kan altså være rigtig rart at kunne tale med nogen, både før og efter man prøver at have sex første gang. Det kan være rart at dele sine tanker, og måske har man også nogle spørgsmål, som er rare at snakke med en anden om.
Det lyder også som om, at der ikke er en helt oplagt dreng at have sex med lige nu. Selvom du ikke går og venter på, at den perfekte dukker op, kan det alligevel være en rigtig god idé at vente, til man møder en, man føler sig tryg ved. Én som man kender. Oplevelsen bliver nemlig tit bedre og mere tryg, hvis man føler, at man kan stole på personen og tale med ham/hende om det hele.
Men det, man kan gøre, indtil man føler sig helt klar – og indtil man møder en person, som man stoler på, er at udforske sex og din seksualitet lidt. Måske har du prøvet at onanere? Det kan man gøre på forskellige måder – måske har du lyst til at afprøve noget af det? Måske har du lyst til at læse om sex på nettet? Man kan f.eks. læse om onani på Sexliniens hjemmeside lige her: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/pigers/kvinders-onani.aspx Og der står masser af andre ting om sex på deres hjemmeside, som kan være spændende at læse.
Man kan også læse om og få gode råd til ’den første gang’ lige her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang.aspx
Jeg håber, at du er frisk på at give dig selv lidt mere tid. Og måske har du lyst til at bruge tiden på at udforske din egen krop og læse lidt om sex på nettet? Det kan også være, at du har en voksen tæt på dig, som du har lyst til at snakke med? Det kan nemlig være rart at have en at tale med. Du er også altid velkommen til at ringe, skrive til os på Chatten eller SMS’e til os.
De bedste hilsner
BørneTelefonen