Brev
Hvor gammel
Hej der ude
Jeg er en pige på 13 år.
Og jeg ville hør om hvor gammel man skal være får og ha sex.
Jeg har en kærest han er 15 år gammel han ville gane ha sex og det ville jeg også så jeg ville hør og hvor gammel med skal være?
Håber i ville skive 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev til os.
I Danmark har vi noget, der hedder den seksuelle lavalder. Det betyder at politikerne, dem der bestemmer i Danmark, har besluttet at man skal have en bestemt alder, før man må begynde at dyrke sex med andre. Derfor har de lavet en lov, hvor
personer som er 15 år eller ældre, kan blive straffet for at have sex med personer, som er under 15 år – så det er altså ulovligt. Loven har de lavet for at beskytte børn og unge under 15 år med at blive udnyttet seksuelt af nogen, som er ældre end dem.
Selvom man er unge – og for dit vedkommende også under 15 år, så kan man jo godt have lyst til at røre ved hinanden og gå lidt på opdagelse i hele den verden. Jeg ved ikke, hvor længe I har været kærester, hvor tæt I er på hinanden, som kærester og hvor meget I har været sammen fysisk i forhold til at kysse og røre ved hinanden? Men hvis I begge to har lyst til at kysse og måske røre lidt ved hinanden, så kan I jo starte dér og nyde hinanden på den måde. Det, der bare er så vigtigt, når det handler om at være fysisk sammen – altså kysse hinanden og røre hinanden – er at man ikke føler sig presset til noget, man ikke har lyst til. Du skal altid have en god fornemmelse i maven og synes det er rart. Hvis du lige pludselig får en følelse af, at nu går det lidt stærkt eller noget måske bare ikke føles rart, så er det rigtig vigtigt, at du siger stop til din kæreste og lige beder ham om at tage en lille pause eller røre dig på en anden måde, indtil du igen synes det føles okay - kan du følge mig i det?
Så nyd din kæreste, men sex bør I vente lidt med endnu.
Bedste hilsner til dig
Fra BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?