Hvad skal jeg gøre???

Hej BB.
 Jeg er en pige på 13. Som har en super dejlig kæreste, på 16. Vi har været sammen, lidt over 2 måneder. Vi er begge jomfru, og har vildt meget lyst, til hinanden. Vi har kælet, sådan rigtigt.

Problemet er at Jeg er under den seksuelle-lavalder. Men Jeg tør ik at fortælle mine forældre, at Jeg føler mig 100% klar. Og at Jeg vil have P-piller. Hvad skal Jeg gøre??? :/ Håber i kan svare. 😉

MVH pigen<3

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Hvor er det en god idé at skrive her til BørneBrevkassen, for det kan godt være svært at snakke med sine forældre om at have lyst til at gå i seng med sin kæreste.

Jeg tænker, at du og din kæreste lyder til at være rigtig glade for hinanden, og det er jo bare super skønt. Du skriver, at I har været sammen i to måneder, og at I begge har lyst til sex. Det kan jeg godt forstå, men alligevel tænker jeg, at det måske ville være en god ide at vente lidt endnu..? Dels er der jo det faktum, at du er under den seksuelle lavalder på 15 år, dels er der 3 års aldersforskel på jer, og det kan godt have betydning for, hvilke forventninger I har til hinanden.

Har I mon snakket om, hvordan det vil være, og hvordan I gerne vil have det skal være, hvis I har sex ?
Jeg kan godt forstå, at I har lyst til hinanden, og det er også rigtig dejligt at nusse og kæle. Måske kysser I en del? Kunne I røre lidt ved hinanden på nogle andre måder, end I gør nu? Jeg tænker, at det kan være rigtig hyggeligt at ligge tæt på din kæreste, også selvom det ikke skal ende med samleje..?

Det er også sådan, at du ikke kan få p-piller udskrevet uden at lægen har snakket med dine forældre om det, så længe, du er under 15 år. Så hvis du vil have p-piller, bliver du nødt til at få snakket med dine forældre og få deres accept.

Ellers er det vigtigt, at I bruger et kondom (som kan købes i de fleste supermarkeder og på apoteket), hvis I gerne vil være sammen, så I på den måde sørger for at beskytte jer... Du har også mulighed for at spørge din sundhedsplejerske på skolen til råds om prævention.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også prøve at skrive til UngeChatten, hvis du har brug for at stille nogle spørgsmål.

Mvh. BørneBrevkassen :-)

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?