Genbrug af kondom

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige dreng

Du kan ikke udvikle en sexsygdom ved at onanere i et kondom med din egen sæd. Der er altså ingen grund til at være bekymret for en fremtidig kærestes helbred, eller for jeres muligheder for at få børn.

Men det lyder en smule uhygiejnisk. Når der er rester af gammel sæd og andre sekreter fra kroppen i kondomet, kan bakterier udvikle sig i kondomet. Derfor vil jeg anbefale at bruge et nyt, hver gang du bruge et kondom til at onanere. Hvis du er bekymret for, om du har fået en betændelse (måske blærebetændelse)  er det fint at få tjekket hos lægen.

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du tænker, at dine forældre ikke ville være glade for, at du gerne vil til lægen. Måske tænker du på situationen med kondomet, eller din lyst til at onanere. Det er jo helt normalt at have lyst til at onanere, og at prøve at bruge et kondom. Hvis du har mod på det og brug for det, så tal med dine forældre om din situation?

Selvom det kan virke pinligt, håber jeg, at dine forældre vil hjælpe. Husk at de jo også selv været unge engang.

Du kan også selv ringe og få en snak med lægen og høre lægens vurdering. Skal du i behandling, så har lægen pligt til at give forældre besked. Det kan du tjekke med lægen, inden du fortæller, hvad det drejer sig om. Du kan forklare lægen hvorfor du ikke ønsker, at dine forældre kender til det.

Måske ved du det allerede.Men jeg tænker, at det er bedre at du køber kondomer, hvis du fortsat vil onanere med kondom. Kondomer kan købes på Tankstationer, supermarkeder og på nettet. Hvis du har fået købekort, kan du købe kondomer på nettet og hente dem i pakkeposten. Så behøver dine forældre ikke vide det, med mindre du selv vil snakke med dem. Og du kan bruge et nyt kondom, når du vil onanere.

Hvis du har lyst til at vide mere kan du også besøge Sexliniens rådgivning.Her kan du læser mere om onani, kondomer og sex i det hele taget. http://www.sexlinien.dk/_soegeresultat-(sexlinien).aspx?q=onani&x=-1070&y=-209

Mange hilsner  BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?