Tvivl på mig selv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tak for dit brev. Hvor er det stærkt, at du fik mod på at skrive herind.

Jeg kan læse, at du har mødt en pige, som du er forelsket i. Og hun har fortalt dig mange ting – blandt andet hvilken dreng hun godt kan lide. Det har skabt en usikkerhed i dig.

Der kan ske det, at man med alderen bliver mere opmærksom på, hvordan man virker på andre. Og man begynder måske også at sammenligne sig selv med andre. Hvis man samtidig er forelsket, kan man samtidig blive ekstra sårbar overfor de ting, som den anden siger. Kan du genkende det?

Det virker til, at du har fået forskellige signaler fra pigen? Hun viser både jalousi, når drengen taler med andre piger. Men samtidig siger hun til dig, at hun er færdig med ham. Jeg kan godt forstå, at det må føles forvirrende.

Du føler også, at hun ikke kan give slip på ham. Det er ikke rart at være i tvivl om, hvor man har den person henne, som man godt kan lide. Så jeg kan godt forstå, at du bliver usikker.

Du skriver, at pigen ikke har rørt dig på en seksuel måde. Det behøver bestemt ikke at have noget at gøre med, at hun ikke kan lide dig. I er stadig meget unge og har god tid til at finde ud af det seksuelle. Hvis du har brug for at tale med nogen om forelskelse og sex kan jeg anbefale Privatsnak, som er gratis og anonym rådgivning.

Jeg tænker på, om pigen mon ved, at du er glad for hende, og at du ikke ønsker at miste hende. Kan du mon fortælle hende, hvad du føler? Tør du afsløre lidt om, at du føler dig såret, når hun snakker om den anden dreng?

Jeg ved, at det kan være utrolig sårbart at åbne sig op. Men måske det er det der skal til, førend hun forstår, at du er glad for hende? Og at du vil gøre alt for at gøre hende glad, som du så fint skriver.

Det kan være rigtig hårdt at være i en relation med pigen, hvis du skal gå og føle dig usikker og ikke helt vide, hvordan pigen har det med dig?  Hvad tænker du om at tage en snak med hende?

Lige nu befinder du dig i teenageårerne og i puberteten, det er for rigtig mange mennesker en svær tid i deres liv. Vi snakker med mange børn og unge hver dag, som fortæller om usikkerhed i forbindelse med forelskelse – eller bare helt generelt om at føle sig usikre i deres teenageår. Det gør selvfølgelig ikke din situation bedre. Men det kan være rart at vide, at man ikke er alene.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar og finde endnu mere mod til at snakke med hende åbent om dine følelser. For det kræver mod at være sårbar. Du er altid velkommen til at skrive herind igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111.

De bedst hilsner

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?