Stress

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Hvor er det bare sejt, du skriver til os på BørneTelefonen og fortæller om din følelse af stress. Det er på ingen måde let at sætte ord på, men du gør det så godt.

Jeg vil gøre alt, der står i min magt for at hjælpe dig videre, så du kan få det bedre. Du har allerede vist stort mod ved at skrive et brev til Børnetelefonen. Det næste du kan gøre, er at række ud efter andre.

Først og fremmest skal du vide, du er ikke den eneste, der har det sådan. Desværre har Coronavirus lukket skoler og fritidsaktiviteter ned. Det har betydet, at mange børn og unge (ligesom du) oplever at blive ramt af ensomhed og følelsen af, at det hele er uoverskueligt.

Mange føler, de ligesom falder ned i et mærkeligt hul, hvor de føler sig alene og ikke kan overkomme at tage kontakt til andre.

Måske er det netop sådan, du går og har det? Nogle rammer følelsen af ensomhed kun engang imellem. For andre fylder følelsen konstant. Uanset hvad, så gør det ondt at føle sig ensom og isoleret. Også selvom du samtidig godt ved, du har masser af venner, men pga Corona-epidemien kan I ikke ses fysisk.

Heldigvis findes der meget, du kan gøre for at bryde ud af ensomheden. Der er ikke noget galt med dig. Du er langt fra den eneste, der kæmper med ensomheden i denne mærkelige Coronatid. Nu vil jeg prøve at komme med nogle ideer til, hvordan du kan få dit gamle overskud tilbage. Ved at række ud efter andre kan du også vende de negative tanker om dig selv til nogle mere positive følelser.

Det kan være en hjælp at tænke kreativt. Det betyder, man skal finde måder at være sammen – uden at være for mange sammen. Her er nogle ideer til det:

1: Har du mon lyst til at skabe kontakt med nogen på Snapchat eller Messenger? Du kan sende en snap til dine venner og ønske dem en god morgen. Ved at sende et foto og måske skrive et par ord, åbner du op for en kontakt, uden at du lægger alt for meget pres og ansvar på dine skuldre. Du starter nemlig op i et roligt tempo og gør vennerne opmærksom på, du er der og gerne vil dem. Glæd dig over de små skridt. De tæller også.

2: En anden ide er, at du kan overveje, om du har lyst at lave nogle sociale aftaler med dine venner. Det kan f.eks. være, at I over Messenger eller FaceTime kan se en bestemt TV-udsendelse, X-Factor eller en håndboldkamp. Det kan give jer følelsen af, at I ser noget sammen, selvom det måske er over jeres mobiler. Mon det giver mening? I kan også gå en tur sammen udenfor, så får I rørt jer lidt.

3: En tredje ide kan være, at du foreslår dine kammerater i klassen, I laver mere skolearbejde sammen. Måske er der en eller to i din klasse, du synes, du arbejder særligt godt sammen med? Mange synes, det er mere motiverende at løse opgaver sammen, frem for at sidde helt alene?

4: En fjerde ide er, at du tager kontakt til din favoritlærer i skolen for at fortælle, du lige nu føler dig ramt af Corona-stress, fordi I er isolerede og har været det temmelig længe. Du kan måske spørge din lærer, om han eller hun har tid til at tage en snak med dig over computeren. Du kan f.eks. sige ” Jeg ønsker at tale med dig om Corona-isolation”.

Du kan fortælle, du synes, det er rigtig hårdt og trist at være derhjemme. Du kan sige, at det er svært at finde motivation til lektier. Sig, at du oplever, du er presset af skolearbejdet. Du kan spørge din lærer om hjælp til at få lavet en arbejdsgruppe, som måske viser mere omsorg for hinanden og støtter hinanden i at få lavet lektier sammen.

Måske kan din lærer hjælpe dig lidt med lektier eller få ideer til, hvordan du får det bedre med skolearbejdet. Uanset hvad er det en god ide at fortælle sin lærer, at man ikke har det godt i skolen. Jeg ved ikke, hvad du synes om dette forslag?

5: En femte ide er, at du får fortalt det til andre. Et vigtigt skridt på vejen er at få det sagt højt til nogen. Sig det lige ud af posen: “Jeg føler mig ensom og stresset.”  Jeg er lidt nysgerrig på, om du mon har snakket med dine forældre om det?

Måske ved din far og mor ikke, hvor hårdt du har det med at være derhjemme, og hvor alene du lige nu føler dig? Hvis du siger det højt, kan din familie og venner bedre støtte dig.

Det kan være, du skulle lave en aftale med dine forældre om at lave fælles gå- eller løbeture, så de kan støtte dig i at lave motion?

6: Du kan også vælge at vise din far og mor og venner dit brev og mit svar, hvis du synes, det er svært at få det sagt højt. I brevet forklarer du på fineste vis, hvordan det er at være dig. Du fortæller også i brevet, hvad du gerne vil have hjælp og støtte til.

Du kan læse meget mere om ensomhed og stress på BørneTelefonens hjemmeside, da mange børn og unge har det præcis ligesom dig: ensomhed

Husk også på det mod, du har vist ved at skrive til BørneTelefonen. Du har faktisk vist, du kan bede om hjælp, så bliv ved med det. Jeg tror på, du kan!

Du må meget gerne ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111.

Vi vil altid gerne lytte og vende endnu flere muligheder sammen med dig, så du kan få det bedre.

Held og lykke med det hele

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?