Brev
problemer!!!
hej jeg er en pige på 13 år.
jeg er 160,1 cm høj og vejer 54,8
jeg føler mig fed fordi jeg har en lille delle på min mave jeg føler mig grim fordi jeg har bumser i ansigtet og det pinligste af alt er at jeg snart skal konfirmeres og jeg tisser i sengen om natten og jeg er på sygehuset 1 gang hver 3 måned for at få lidt hjælp til det men det hjælper ikke rigtigt.
jeg har det svært med at tale med min mor om at jeg ikke rigtigt har nogle venner og jeg er bange for at fortælle hende når jeg får menstruation.
før i tiden lige inden mine forældre blev skilt i 2007 snakkede mig og min mor sammen hele tiden men nu tør jeg ikke fortælle hende noget derfor her jeg er lærer oppe på skole jeg snakker med hvis jeg får brug for det og hun fortæller mor det jeg ikke kan sige til hende men det er som om hun ikke gider høre efter.
så håber i kan hjælpe mig med at få det lidt bedre eller bare give mig nogle svar da det er svært at være mig lige øjeblikket.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev. Det er godt, du skriver hertil for at få hjælp til at få det bedre med at være dig. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, du allerede gør en hel masse, det er flot gået af dig.Selv om du oplever, at det er pinligt, at du tisser i sengen, ved jeg, at du ikke er den eneste på din alder, der gør det. I din alder er der i gennemsnit en pr klasse, der har de samme udfordringer som du har i større eller mindre grad, vidste du det?Det gør det ikke lettere for dig, det ved jeg godt. Det er sådan, at langt, langt de fleste bliver fri for at tisse i sengen, da det netop er noget, der kan behandles. Desværre er behandlingen noget, der tager tid, men ud fra dit brev lyder det til, det er noget du allerede er i behandling for, er det mon rigtigt? Kan du måske tale med lægerne næste gang du er oppe på sygehuset, og fortælle dem hvordan du oplever det? Hvad mon de siger, i forhold til at du ikke mener, at der sker så store forbedringer for dig, er det en mulighed for dig, tænker du?Rigtigt mange børn på din alder oplever på den ene eller den anden måde, at de ikke er tilfredse med deres krop. Det kan være i forhold til vægt, bumser, højde eller måske noget helt andet. Specielt når så stor en dag som konfirmationen nærmer sig, er der mange som ønsker at se perfekte ud. Der er jo stadigvæk rigtig lang tid, til du skal konfirmeres, derfor kan din krop også om et halvt år være anderledes end nu.Sådan noget som bumser kan du selv gøre meget ved, både i forhold til din kost, men også ved at du på apoteket kan købe forskellige renseprodukter, er det nogle muligheder måske? Jeg ved godt, at det måske kan være en udfordring i forhold til at tænke på, hvad du spiser. Selv om du skriver, at du har svært ved at tale med din mor, spekulerer jeg på, om det alligevel er en mulighed for dig?Måske kan du få hjælp af den lærer, du betror dig til i skolen. Kan det være en ide for jer måske at aftale, at I alle tre er sammen i stedet for, at læreren gengiver dine ord? På den måde kan du eventuelt få hjælp til at fortælle din mor om, hvordan du oplever tingene?Måske kan I også sammen tale om, hvorfor du ikke mere er så vild med at betro dig til din mor. Har du mon oplevet nogle forandringer i dit forhold til hende over lang tid, eller er det mest i forhold til dine forældres skilsmisse? Hvordan mon din mor oplever jeres forhold?Det kan også være en mulighed for dig at kontakte din skoles sundhedsplejerske. Tit er sådan nogle rigtig gode at tale med både for forældre og børn. Sundhedsplejersken kan nogen gange give forældrene nogen gode råd, hvad mon din mor vil synes om det?Kan du eventuelt vise hende dit brev her fra BørneTelefonen, eller måske skrive et andet brev til hende, hvori du fortæller hvordan du oplever det hjemme med de udfordringer, du står med?Du er selvfølgelig også altid  velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111, og tale med en rådgiver om, hvordan du har det.Mange kærlige hilsnerBørneTelefonen