Brev
påskeharen
hej
jeg er meget forvirret for jeg hved ikke om påskeharen findes jeg har lige fået a vide af min venner at påskeharen ikke findes men jeg kan ikke forstå det for jeg har lige set den i minecraft og jeg spiser mange chokolade æg
hvor kommer påskeæg fra hvis påskeharen ikke findes jeg er meget forvirret og er virkelig ked a det fordi mine forældre ikke kan forklarer hvordan det sker
håber i kan hjælpe mig for jeg er bange for at blive mobbet af mine venner vis de ved mere om påskeharen end mig vær sød at giv mig svar for jeg ved ikke hvad jeg skal gøre hjælp
Dreng, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 10 år
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er rigtig svært, når dine forældre siger én ting, og dine venner siger noget andet.
Påskeharen er det, man kalder en god eventyrfigur, som er sød mod børn, ligesom hekse og trolde er onde eventyrfigurer, der som regel er onde mod både børn og voksne. De findes heldigvis ikke i virkeligheden.
Når det handler om eventyrfigurer eller fantasifigurer, er det rigtig dejligt at tænke på, at der findes “nogen”, der kommer med påskeæg. Det glæder man sig til, og det er så spændende med noget, der er magisk.
En hare i naturen lægger ikke æg. Den er nemlig et pattedyr, som føder levende unger, ligesom en kat får killinger og en hund får hvalpe.
De er helt bittesmå til at starte med, og hareforældrene passer og plejer dem hver eneste dag, til de kan klare sig selv – på samme måde, som dine forældre passer og plejer dig og giver dig en god og spændende barndom med plads til fantasi, gode historier og leg.
Chokoladeæg er blandt andet lavet af kakao, som er lavet af kakaobønner.
Kakaobønner er frugter, der vokser på kakaotræet, som findes fx i Sydamerika. Når man skal lave chokolade, så plukker man bønnerne og kører dem til en fabrik, der fremstiller forskellige slags chokoladeting. Det kan fx være  pålægschokolade og chokoladeæg.
Det var den videnskabelige forklaring.
Jeg synes, at du skal fortælle dine forældre, at du har brug for, at de taler med dig om påskeharen. Det, tror jeg, kunne være en rigtig god idé.
Du kunne fx vise dem dit brev til os og mit svar til dig. På den måde ved de, at det er svært for dig, når du ikke ved, hvad du skal tro.
Nu er du 10 år. Det vil sige, at du stiller flere spørgsmål, end da du var yngre, og det er blevet mere vigtigt for dig at vide, hvordan tingene hænger sammen. Det er jeg sikker på, at dine forældre gerne vil hjælpe dig med.
Jeg håber, I får en rigtig god snak.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen