Stress

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 10 år

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå du synes det er rigtig hårdt lige nu. Jeg kan læse, at der er sket en hel masse i dit liv de sidste par måneder. Det er ikke altid let at følge med, når der sker så meget i ens liv.

Jeg er glad for at høre, at du har nogle voksne omkring dig, som har hjulpet dig med at tabe dig. Det lyder som om de gerne vil hjælpe dig med, at have det godt.

Som jeg læser det, så har det været svært her i sommerferien. Det lyder for mig som om, at du har svært med dit forhold til mad og din krop lige nu. Jeg tænker også, at du måske er begyndt at gå så meget op i mad og kalorier, at det er blevet for meget for dig. At det fylder for meget i dit hoved. At det er svært at styre. Mon du også tænker, at det er blevet for meget?

Jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært for dig at styre dine tanker om mad og kalorier, når det har fyldt så meget i dit liv de sidste par måneder.

Jeg tænker det kunne være godt for dig at fortælle nogle voksne, hvordan du har det. Det er nemlig rigtig svært at gå med selv, og man kan blive rigtig ked af det, hvis man ikke får hjælp.

Måske du kunne snakke med dine forældre om det? Du kan vise dem dit brev til mig og mit svar til dig. Måske dine forældre kan hjælpe dig med at undersøge, hvordan du kan få det bedre. Måske kan I sammen snakke med julemærkehjemmet, eller din læge. Eller det kunne være sundhedsplejersken på din skole.

Det lyder som om, at de voksne omkring dig, før har hjulpet dig. Så måske de også kan hjælpe dig denne gang.

På BørneTelefonens hjemmeside kan man læse om, hvad andre unge tænker, når mad og vægt fylder meget i deres liv. Du finder siden her.

Jeg håber rigtig meget, at du kunne bruge mit svar, og at du får talt med dine forældre om det. Det er super godt, at du tør spørge efter hjælp, det er en rigtig god start til at få det bedre.

Du er velkommen til at skrive igen. Du kan også skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?