Matematik for svært i gymnasiet – Hvad gør jeg?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 18 år

Mange tak for dit brev! Jeg kan godt forstå dit dilemma, for det er bestemt ikke fedt pludselig at føle sig dårligere, end man troede, at man var.

Jeg tænker ikke, at du behøver skifte skole.

Jeg synes snarere, at du skal tage en snak med din matematiklærer om dine tanker omkring uddannelsesønske og dit nuværende faglige niveau. Det vil være en god idé at spørge netop din lærer til råds.

Derudover kan du også tage en snak med studievejlederen. For det er vigtigt, at du får talt din situation igennem med skolen, da det er der, dilemmaet befinder sig, og også der, der skal findes en løsning.

Jeg tænker også, om det kunne være rart for dig med en studiegruppe? Måske der er andre fra din klasse, du kan lave en aftale med?

Det kender jeg til andre unge, der har haft stor glæde af; altså at et par stykker fra klassen laver matematikopgaverne sammen, eller gennemgår metoder og begreber, så I øver jer i at forklare matematikken for hinanden.

Det kan man jo gøre uanset om man får 00 eller 12. Det er altid god træning at samarbejde omkring matematik og på den måde øve sig i det mundtlige.

Og det sidste råd, jeg vil give, er, at hvis din lærer synes, at det er nødvendigt med noget ekstrahjælp, så kan han/hun måske anbefale dig noget materiale, du kan købe og arbejde med derhjemme.

Eller du kan tale med dine forældre om at få en privatlærer en eller to gange om ugen i en periode, så du kan få hjælp til de discipliner, du har sværest ved, og som du ifølge din lærer har brug for at få øvet for ikke at komme bagud.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd.

Med flid og hjælp fra din lærer tror jeg på, du kan overvinde besværlighederne.

Jeg vil i hvert fald ønske dig held og lykke med det hele.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.