kan ikke forstå denne følelse?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år,

Først vil jeg fortælle dig, at BørneTelefonen er anonym, så alt hvad du skriver, bliver mellem BørneTelefonen og dig.

Dernæst vil jeg sige tusinde tak for dit fine brev. Du beskriver rigtig godt din situation og har givet mig et fint billede af, hvordan du har det.

Du fortæller mig, at du ikke rigtig kan forstå din følelse. En følelse du beskriver som næsten helt tom. Den kan både være rigtig bekymrende, at du tænker på alt mellem himmel og jord, som kan gå galt. En følelse der også gør, at du har svært ved at koncentrere dig i skolen og påvirker hvordan dine venner ser dig. Er det mon rigtig forstået?

Men du fortæller mig også, at du for det meste af tiden er en positiv og glad dreng. Det virker til at du gerne vil dig selv det bedste og det er simpelthen så fint. Du lyder til at være en meget opmærksom dreng, der både bruger meget energi på dig selv og dine omgivelser.

Jeg hører dig sige, at du er bange for, at dine venner vil bekymre sig for meget, hvis det egentligt ikke er et problem – er det rigtig forstået?

Nogle gange når man ikke kan placere sine problemer i ”små kasser”, kan man godt tvivle på om man har ret til at føle som man gør. Problemer er nemlig ikke så nemme at se, men derfor skal man stadig tage dem alvorligt. Det hører jeg også du gør.

Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du snakker med nogen om, hvordan du har det. For selvom du ikke er sikker på, hvor seriøst det er, er det altid godt at få sagt sine tanker og følelser højt.

Tanker og følelser kommer og går ligesom vejret uden for. Nogle gange regner det og man kan føle sig ked af det. Andre gange skinner solen og man kan være glad. Det kan også sne og storme vildt og ens tanker kan flyve afsted. Det virker til, at du er god til at observere dine egne følelser, men er lidt i tvivl om, hvad du skal gøre med dem. Selvom du ikke altid har en tom følelse, den kan komme og gå, er det stadig vigtigt, at tage hånd om den.

Hvis du mærker godt efter inden i maven, er der så én du tænker vil være god at snakke med? Det kan være en lærer henne på din skole eller en anden voksen du har tæt på.

En anden idé kan også være, at du viser personen det brev du har skrevet ind til BørneTelefonen. Nogle gange kan det være nemmere, at vise det man har skrevet, end at sige det højt. Du beskriver nemlig dine følelser rigtig godt i brevet. Måske du kan vise svaret fra BørneTelefonen til den, du tænker at snakke med og så kan I starte derfra?

Jeg har også lyst til at fortælle dig, at du altid er velkommen til, at ringe eller skrive ind til BørneTelefonen på 116111. Her sidder der mange søde voksne, der rigtig gerne vil snakke med dig og hjælpe dig videre.

Jeg håber, at du har mod på at få en god snak om de ting, du tænker over, så du kan få hjælp til at få ro på.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?