Brev
Jeg føler mig dårligere end de andre
Hej,
jeg er en pige på 13 år, og har meget svært ved at tro på mig selv. Jeg er rigtig dårlig til fagene i skolen, og føler mig virkelig dum fordi jeg ikke er så god som de andre. Der er ikke noget galt med mig, jeg har bare svært ved at forstå de forskelige ting vis man kan sige det. Jeg er bange for at fortælle det til mine forældre og min lære det. Men hvad skal jeg gør? For jeg tur jo ikke sige det til nogen kun min bedsteveninde.
Hjælp mig!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.Tak for dit brev. Jeg synes, du er rigtig god til at forklare, hvordan du har det med, at du har svært ved fagene i skolen. Som du selv skriver, er der jo ikke noget i vejen med dig. - Du har bare lidt sværere ved at forstå nogle faglige ting end andre fra din klasse.
Vi lever i en tid, hvor der er meget fokus på, at man helst skal være bedst til alting. Vi ser mange programmer i fjernsynet, hvor man konkurrerer mod hinanden, og hvor det gælder om at vinde.
Derfor tror jeg også, at mange af os går rundt og forventer af os selv, at vi skal klare os godt hele tiden. Når det så ikke sker, så kan der let ske det, at vi ikke tror på os selv. Måske kan du genkende det?
Men vi kan jo netop ikke alle sammen være den bedste/ vinde. Hvis vi hele tiden måler vores egne fremskridt og succeser med andres, så kan vi let blive skuffede over os selv. Sker det, så bliver det svært at opdage, når det faktisk går fremad for os...
Du er selv inde på, at det måske ville være en god ide at få snakket med nogle voksne om det. Som jeg forstår det, har du bare svært ved at samle mod til at tale med andre end din gode veninde om det... Men kunne du så ikke starte med hende? Måske kunne du vise hende brevet + svaret? Og så kunne hun hjælpe dig med at få det sagt videre til en voksen, som I tror gerne vil hjælpe dig..?
Jeg tror nemlig, at både dine forældre og dine lærere gerne vil vide, hvad du tænker. På den måde kan de nemlig bedre støtte dig i at opdage, når du klarer noget godt.  Og hvis du begynder at lægge mærke til det, så gætter jeg på, at du så småt også begynder at turde tro mere på dig selv...
Du kan også starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og starte med at snakke med en rådgiver om det. Det kan være et rigtig godt sted at øve sig på at tale om ting, som man synes er svære. Kærligst fra BørneBrevkassen