Brev
Jaloux på bedste veninde
Hej jeg er en pige på 16 og jeg er ærlig talt PISSE jaloux på min bedste veninde !
Lad os kalde hende emma ( ikke hendes rigtige navn ) emma hun er den der mega populære pige alle får det perfekte førstehåndsindtryk og alle vil være venner med , hun er typen folk ser op til Og så er hun også mega socialt anlagt
PLUS så har hun det udseende rigtig mange gerne vil have
Emma har en lille næse , lange lange ben , langt stort krøllet hår , grønne øjne , en stor numse og store bryster sammentidig med at hun har en flad mave . og jeg er alt det modsatte både psykisk og fysisk
Mig og Emma mødte hinanden ved en fælles hobby og da jeg startet var hun allerede ‘ kendt ‘ i denne her hobby , jeg blev forholdsvis hurtigt venner med emma men i al’ den tid jeg var i hobby’en blev jeg set som ‘ emmas veninde ‘ ‘ hende emmas veninde ‘ ‘ hende der er venner med emma ???’
Jeg havde faktisk slet ikke min egen personlighed overhovdet fordi jeg ‘ bare var den der veninde , til den populære pige ‘
men det faktisk ikke det vigtigeste for mig at sige , det vigtigeste for mig at sige er at emma også er MEGA hovmodig ( hovmodig er det modsatte af ydmyg )
Og hun Tror faktisk bare at hun er bedre end alle andre
hun skriver tit til mig “ hallo *** ALLE siger til mig hvor smuk jeg er 😍 og både piger og drenge kigger hele tiden på min krop “
og ikke nok med at hun er MEGET selv- centreret så kommer hun også meget MEGET upassende ting om mig igennem tiden fx
“ mig og min mor troede du havde spiseforstyrelse fordi du er så tynd “
“ du ikke typen der skriver med fyre “
“ du er SÅ social dårlig “
“ det er dit ansigt der redder dig iforhold til hvor gammel du ser ud fordi din højde minder om en 11 årig “
“ du ligner legit en vanilje is “ hun var også til et stævne på et tidspunkt sammen med en af mine veninde hvor hende veninden havde mig som sin baggrund og det så emma , og så spurgte emma om hvorfor hun har mig som sin baggrund , og så sagde hun ‘ hvorfor har du ikke ahah ‘ som en joke og så sagde emma “ amen hun er bare så fucking lav og tynd “
Hun spurgte også engang hvad min bh str er og så svaret jeg og så fniste hun og det var OMEGA ubehageligt
Folk er sån’ “ stop med at være venner med hende “ og mine andre venner fortæller mig også tit at de ikke kan fordrage emma osv osv pga det hun har sagt om mig
Men så nemt er det ikke , ligeså meget som emma har gjort mig usikker på min personlighed og krop så har emma også styrket mig mega meget og har ligesom altid været et ‘ trin højere oppe ‘ på popularitets-stien og der for kunne hun ligesom trække mig med op hvis du forstår , og nej self er jeg ikke kun venner med hende fordi hun er populær den vil jeg lige slå fast
Jeg elsker hende meget højt men kan ikke lade vær med at tænke hvor meget bedre end mig hun er og at hun er alt hvad jeg ikke er …
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Hvor er det godt, at du har fundet BørneTelefonens brevkasse og skrevet herind, om det der frustrerer dig. Det er for det første rigtig flot at du nu har fortalt til en anden, hvordan du har det – at du har sat ord på. Men også at du virker til at være meget bevidst om, hvad det, du oplever, gør ved dig. Det er slet ikke alle, der så fint kan beskrive og sætte ord på de følelser og tanker, der følger med det at være et ungt menneske.
Det du oplever, lyder helt normalt. Lad mig først understrege det. Den lækre veninde og følelsen af ikke selv at slå til. Den følelse er du slet ikke alene med. Herinde hører vi jævnligt fra børn og unge, som oplever netop det, at vennen og veninden opleves mere attraktiv.
Når jeg læser dit brev, er der særligt tre ting, jeg gerne vil gribe fat i; 1) måden du oplever din veninde taler til og om dig, og 2) din oplevelse af at hun er bedre end dig, og 3) at hun er alt det du ikke er.  Jeg vil starte i omvendt rækkefølge. Det sidste er nemlig allervigtigst.
3) At hun er alt det du ikke er.
Ja. Det er hun måske. Men du er også alt det hun ikke er. Du er værdifuld, fordi du er dig. Du er ikke “Emma”. Du skal ikke være “Emma”. Du skal være dig, for det er det, du er allerbedst til.
2) At hun er bedre end dig.
Jeg bemærker, at du i dit brev har fremhævet alle de ting, du tænker er positivt om “Emma”. Og alle de ting, du tænker er negativt om dig selv. Må jeg udfordre dig til at lave en liste over alle de ting (fx mindst 5 ting) som er godt ved dig? Vi er nemlig ikke alle ens, men vi kan alle sammen noget, og vi ER alle sammen noget. Nogle gange tænker jeg, at den største kunst vi som mennesker kan lære, er at vide, at jeg er ikke bedre end dig, og du er ikke bedre end mig. Men vi er forskellige. Og det er helt okay.
1) Måden du oplever din veninde taler til og om dig.
Det er ikke i orden, at “Emma” som du betragter som veninde, ikke taler pænt om dig til andre. Måske mener hun det kun for sjov, og tænker ikke over, hvor meget det sårer dig, og derfor tænker jeg, om du har fortalt hende, at du bliver ked af det, når hun taler sådan om dig? Hvis hun virkelig er din veninde og holder af dig, så stopper hun også med at såre dig, når du fortæller hende at du bliver ked af det.
Du fortæller at venskabet også “trækker dig et trin højere op” på popularitets-stigen, og det kan jeg sagtens følge. Det er meget normalt at finde venner og veninder, som løfter en lidt op, hvor man ikke synes, man kan nå op alene. Det er normalt og helt forståeligt. Det gør langt de fleste mennesker – både børn og voksne. Men det er vigtigt at mærke efter og være bevidst om, om man taber sig selv undervejs. Trives du i venskabet?
Jeg tænker, om det er noget du har snakket med dine forældre om? Du fortæller, at “Emma” har snakket med sin mor om dig. Har du snakket med din mor om “Emma”? Kunne det være en mulighed? Hun kender dig måske bedre, og har nogle ideer til, hvad du kan sige og gøre?
En anden mulighed kunne være at tale med din yndlingslærer, hvis du har sådan en? Dit brev fortæller mig, at du er god til at sætte ord på det du tænker og føler – og hvis det er svært at sige højt, kan du måske skrive det ned inden?
Jeg håber du finder ro i, at du er lige som du skal være, og at du finder mod til at snakke med en voksen du kender og er tryg ved. Ellers er du også altid velkommen til at skrive herind igen, eller til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du gerne vil snakke med en anonym voksen.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen